V průběhu září 2023 se v norském Trondheimu potkali lidé, kteří se zapojují do výuky jako takzvaní experti a expertky s vlastní zkušeností se znevýhodněním. Jedná se o vyučující, kteří spolupřipravují a spolulektorují tematické kurzy na různých evropských univerzitách napříč sociálně vědními obory. Jejich setkání bylo umožněno díky podpoře projektu Erasmus+ (SEKEHE) Ostravské univerzity, o jehož úspěšném odstartování jsme vás informovali již dříve.
![Mezinárodní projekt SEKEHE odstartoval. FSS OU bude lídrem spolupráce v zavádění zkušenostního vědění ve vysokoškolském vzdělávání](/wp-content/uploads/2023/01/SEKEHE_1_autor_Romana-Nyklova-550x365.jpg)
Mezinárodní projekt SEKEHE odstartoval. FSS OU bude lídrem spolupráce v zavádění zkušenostního vědění ve vysokoškolském vzdělávání
Také čtěte
Setkání hostila vyšší odborná škola KBT ve spolupráci s univerzitou NTNU, obě sídlící v Trondheimu. Účelem setkání bylo sdílet dobrou praxi mezi univerzitami, které zavádí zkušenostní vědění do výuky, ale také podpořit vznik sítě propojující vyučující se zkušeností. Mezi téměř třiceti účastníky a účastnicemi dvoudenního setkání byli zástupkyně a zástupci Univerzity aplikovaných věd a umění HOGENT, Univerzity v Ghentu (obě Belgie), Univerzity Degli Studi Di Milano-Bicocca (Itálie), už zmíněné NTNU a KBT a v neposlední řadě také Ostravské univerzity. Účastnictvo bylo tvořeno jak samotnými vyučujícími, tak jejich doprovodem, který pomáhal s překladem nebo sloužil jako asistence pro vyučující s hendikepem.
Setkání bylo postaveno na snaze vytvořit mezi vyučujícími se zkušeností hlubší vazby a společný zájem na proměně akademického vzdělávání, aby pak bylo snazší pokračovat v komunikaci a sdílení i po skončení workshopu. Program setkání měl proto interaktivní formu s využitím metody „photovoice“, která v sobě spojuje prvky umění a výzkumu, a slouží také jako dobrý nástroj pro skupinovou práci v multilinguálním prostředí. Jednotlivé týmy reprezentující účastnické univerzity následně sdílely, co se jim osvědčilo při spolu-výuce (co-teaching) mezi experty na základě vzdělání a experty na základě zkušenosti. Sdílení se zaměřovalo na otázky vztahu mezi vyučujícími s různým typem vědění, na otázky tvorby kurikula předmětů nebo na širší zakotvení společné výuky ve strukturách univerzity.
![An international meeting of teachers with their own lived experience took place in Trondheim, Norway. Read this article in English](/wp-content/uploads/2023/11/SEKEHE_Trondheim-550x365.jpg)
An international meeting of teachers with their own lived experience took place in Trondheim, Norway. Read this article in English
Také čtěte
Objevily se také kritické reflexe vztahující se k dopadu stigmatu, který s sebou může nést označení „vyučující (příp. expert) se zkušeností“ nebo vztahující se k jejich finančnímu ohodnocení a podpoře. Na závěr setkání se účastnictvo bavilo především o možnostech, jak pokračovat v konverzaci nad kritickými otázkami dále, ať už elektronickou formou nebo na dalším setkání, které proběhne příští rok v Ghentu. V neposlední řadě setkání otevřelo otázku inkluzivity nejen na půdě samotných univerzit, ale také v projektech jako je tento, kdy se setkávají lidé se specifickými potřebami nebo s různým typem omezení.
Celkově lze říct, že workshop v Trondheimu nebyl pouze hezkým setkáním v nádherném a s přírodou spojeném městě, ale postavil projektový tým před nové výzvy, které se týkají smysluplného naplnění záměru projektu, kterým je zavádění zkušenostního vědění do univerzitních struktur po boku expertního vědění.