Didaktické intervence: série 5, epizoda 7 (= 1938) a 8 (= 1989)

Autor: , 21. 12. 2018

Přes 50 studentů, 16 pedagogů ze SŠ a ZŠ a 9 z UNI, to je bilance pátých didaktických intervencí, které se realizovaly opět v Centru PANT. Představené a následně diskutované modelové hodiny se tentokrát týkaly osmičkových výročí.


Co je cílem DI?

Umožnit budoucím učitelům spolupracovat na dílčích projektech (s tu větší, tu menší asistencí didaktiků FF), zbavit je ostychu z veřejného vystupování, konfrontovat ideální představy se zkušenostmi praktiků, učit je kriticky nahlížet i obhajovat svou práci.

Daří se to naplňovat?

Myslím, že ano. Původně měly intervence podobu odborných přednášek a diskusí k nim. Ne vždy si ale studenti dokázali představit jejich praktické uplatnění, a ani pozvaní hosté nebyli někdy s to naplnit očekávání začínajících učitelů.

Jaké je současné zaměření DI?

Lze je vyjádřit slovy “studenti učí studenty inovativně učit”. Jejich vlastní aktivita navíc vede k zájmu o aktivity druhých, vystupující tvoří s diváky jeden celek.

Jaká je role praktiků?

Jde o zkušené učitele, nejčastěji ty, k nimž chodíme na praxi. Umějí své připomínky formulovat věcně a laskavě, podporujícím způsobem. Zároveň oceňují možnost být součástí naší otevřené a kritické komunity; setkání je inspirují neotřelými tématy, metodami i technickými možnostmi.

Mají DI význam i pro didaktiky?

Samozřejmě. Naše spolupráce přerůstá do dalších aktivit, učíme se jeden od druhého. Tím, že řadu dvouoborových studentů sdílíme, navíc vznikají přirozené mezioborové vztahy, studenti nás mohou srovnávat a hledat vlastní cesty…

Je něco, co se nedaří?

Některé studenty je těžké vtáhnout do hry, byť si často právě oni nejvíce stěžují na nedostatek praxe. Jakkoliv je počet účastníků na první pohled uspokojivý, dvě pětiny studentů se zúčastnily pouze jednou, zato ale stejný počet všech čtyř setkání. Těžké to mají obory s nízkým počtem studentů, kvůli tomu nakonec aktivně vystupovali jen budoucí češtináři (třikrát), dějepisáři (třikrát), občankáři (jednou) a angličtináři (jednou). Potěšil nás zájem studentů přírodovědecké fakulty, kteří by s těmi humanitními chtěli příští rok hledat společnou řeč. 🙂

Ptal se i odpovídal Martin Tomášek.


Čtvero ročních období / Tereza Bůžková – Radek Huška – Zuzana Kaňáková – Aneta Plačková

Stáhnout (PDF, 1.75MB)

17. listopad 1989 / Tomáš Florián – Tomáš Hurný – Eliška Beránková

Stáhnout (PPTX, 4.9MB)