Třídenní letní škola k dětské paliativní péči v kontextu vzdělávání se konala ve dnech 16. až 18. června na Pedagogické fakultě OU – studujícím a dalším zájemcům nabídla jedinečnou příležitost hlouběji se seznámit s problematikou doprovázení vážně nemocných či umírajících dětí, žáků a jejich rodičů (rodin) v kontextu výchovně-vzdělávacího procesu a edukačního prostředí.
Akce se zúčastnilo 25 účastníků, převážně studentů speciální/sociální pedagogiky či psychologie, ale také akademických pracovníků. Program byl bohatý na přednášky a workshopy se sebezkušenostními aktivitami s následnými diskusemi, které se věnovaly nejen odborným tématům, ale i osobnímu rozvoji a sebepoznání.
Jedním z vrcholů programu byla přednáška prof. Lorny Fraser z King’s College London, světově uznávané odbornice v oblasti dětské paliativní péče a zdraví dětí, která se zaměřila na dětskou paliativní péči perspektivou dosavadních zahraničních zkušeností a realizovaných výzkumných projektů. Účastníci dále měli možnost seznámit se s tématy jako zdravotní klaunství, poradenství pro pozůstalé, práce se zármutkem u dětí a dospívajících či alternativními přístupy ke zpracování ztráty. Jednotliví lektoři účastníkům nabídli praktické ukázky, otevřenou atmosféru a možnost diskutovat o náročných tématech v bezpečném prostředí.
„Letní škola nám umožnila nejen získat nové poznatky, ale také sdílet zkušenosti a hledat cesty, jak lépe podporovat děti a jejich rodiny v těžkých životních situacích,“ uvedla jedna
z účastnic letní školy.
Akce byla realizována díky podpoře grantu Nadace rodiny Vlčkových, a pro účastníky byla zcela zdarma. Všichni účastníci obdrželi osvědčení o absolvování.
Tato historicky první letní škola navazuje na nově zavedené vyučovací předměty zaměřené na dětskou paliativní péči či poradenství pro pozůstalé a potvrzuje rostoucí důležitost tohoto tématu ve vzdělávání budoucích pedagogů a odborníků. Letní škola je tak součástí širšího úsilí Pedagogické fakulty Ostravské univerzity o začlenění témat paliativní a pozůstalostní péče do vzdělávání budoucích pedagogů a odborníků profilujících se v pomáhajících profesích.