Někteří ze studentů mohou mít nízkou motivaci evaluace vyplňovat. Věděli jste ale, že si můžete zobrazit všechny předešlé evaluace a přečíst si reakce vyučujících? Někdy je to i docela zábava.

Ke starším evaluacím se dostaneš po přihlášení do Studijního portálu (Stagu).

V úzké černé liště nahoře pak klikni na „Kvalita výuky“. Tím se dostaneš do archivu vyhodnocených evaluací. To nejzajímavější – komentáře studentů a reakce vyučujících na jednotlivé předměty – uvidíš po rozkliknutí záložky „Zveřejněné výsledky anket“ – podrobný návod vidíš na obrázku:

Zde si můžeš procházet staré evaluace, což je někdy opravdu zábava, ale především uvidíš, k čemu ty evaluace opravdu jsou. Nejprve si ukážeme, jak vyhledat evaluace jednotlivého předmětu. K tomu potřebuješ znát zkratku předmětu. Najdeš ji ve svém předzápisu, kde vidíš seznam všech předmětů, které studuješ, včetně jejich zkratek. Stačí najet na „Moje studium“ a pak na „Předzápis

 

Když pak chceš vyhledat konkrétní předmět, stačí zpátky v záložce „Zveřejněné výsledky anket“ otevřít „Vyhledávání předmětů“, kde se zobrazí trochu složitě vypadající okno:

Tady stačí vyplnit pole „Zkratka předmětu“, ale pouze druhou část zkratky, tedy bez zkratky pracoviště. Na obrázku níže vidíš vyhledání předmětu Stylistika, který měl starší zkratku KCJ/STJDA. Do vyhledávače pod „Zkratku předmětu“ zadáš pouze „STJDA“ a klikneš na pole „Hledat“.

Pak si stačí rozkliknout předmět v konkrétním akademickém roce a podívat se, zda má nějaké „Připomínky studentů“, což je vždy ta nejzajímavější část evaluací.

Druhou možností, jak procházet všechny evaluace předmět po předmětu, je přes „Procházení výsledků po fakultách“, což je „karta“ s šedým podbarvením.

Tady si vyber konkrétní semestr, ve kterém si zobrazíš evaluace, klikni na zkratku fakulty a pak na jednu ze zkratek pracovišť, aby se ti zobrazily lišty s celými názvy fakult a kateder, tak, jako to je na obrázku níže:

Může se zdát, že je trochu náročné se v tom vyznat. Pokud máš zájem, aby se změnil přehled evaluací a bylo snazší se podívat, co studenti na které učitele říkají, tak se neboj tento podnět napsat přímo do evaluací nebo se obrať třeba na své spolužáky, studentské senátory! Čím více budou studenti aktivní, tím větší bude poptávka po změnách i ze strany vyučujících. Čím více studentů vyplní evaluace, tím větší sílu budou mít.

Chceš se stát učitelem? Technická příručka, jak se vyznat v různých oborech učitelství

Z vlastních zkušeností vím, že velká část vyučujících se opravdu snaží na zpětnou vazbu reagovat, a to dokonce i v případě, kdy nejde ani o kritiku, nýbrž o obyčejné urážky. Ublížený student si samozřejmě může anonymně ulevit, ale nebude to nic platné. Prospěšné evaluace jsou ty, které ukazují, co by se dalo zlepšit a ty, které třeba chválí práci jednotlivých vyučujících. Protože všichni jsme pořád jen lidé a každého potěší pochvala za dobře odvedenou práci.

Tak si udělejte pár minut na vyplnění jednoduchého dotazníku a napište reakce, připomínky, nápady, konstruktivní kritiku nebo pár vlídných slov svým učitelům.

O autorovi: Student navazujícího magisterského studia učitelství češtiny a dějepisu na Filozofické fakultě a sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě OU. Je stydlivý, přemýšlivý extrovert, který hodně času tráví v čajovně u dýmky. Zajímá se o společenské vědy a v budoucnu chce učit na střední škole. Rád poskytuje dobré rady svým spolužákům – v minulosti přinesl praktickou příručku k zapisování předmětů či návod Jak studovat více škol současně, pracovat a bohémsky žít?