Tento článek byl zařazený do rubriky Archvív. Informace nejsou již aktuální!

Absence osobního kontaktu u seniorů je tématem dnešních dní. Právě to se rozhodla reflektovat Ostravská univerzita, která spouští službu Dobrovolník na telefonu pro seniory a klienty sociálních služeb. Proškolení studenti Ostravské univerzity budou volat seniorům ze sociálních služeb a suplovat tak práci volnočasových dobrovolníků, kteří teď do zařízení fyzicky docházet nemohou.
Do projektu je zapojeno v tuto chvíli pět studentů. Přestože se nejedná o psychologickou pomoc, jde většinou o studenty psychologie na Filozofické fakultě Ostravské univerzity, kteří si tak mohou splnit i potřebnou praxi pro státní závěrečnou zkoušku.
„Iniciativa vzešla z poptávky pečovatelské služby ve Vratimově. Pečovatelky za běžného provozu si se seniorem popovídají, stráví s ním i nějaký čas. Nyní, vzhledem k riziku nákazy, tráví se seniorem minimum času a tato možnost popovídat si starým lidem často chybí,“ vysvětluje důvody vzniku služby Dobrovolník na telefonu koordinátorka Kateřina Žvaková z Poradenského centra Ostravské univerzity.
„Situace je náročná pro všechny a zejména pro ty, co mají nedostatek osobního kontaktu, jako například senioři. Pro mne to bude zajímavá zkušenost, já už zkušenosti na lince mám. Očekávám, že to bude uvolněný rozhovor o všem možném, o čem si bude senior chtít popovídat. Popřípadě, když bude potřebovat, tak mu můžeme pomoci najít nějaké informace, případně ho nasměrovat na další služby,“ vysvětluje.
„V tuto chvíli probíhá oslovení dalších zařízení sociálních služeb, které by měly o tuto pomoc zájem,“ vysvětluje Žvaková a připomíná, že se zapojit může jakékoliv zařízení v Ostravě a blízkém okolí. Kontakty najdou na webu pomahame.osu.cz, který je rozcestníkem dobrovolnické činnosti na celé Ostravské univerzitě.
Studenti budou seniorům volat od 9 do 17 hodin. Zázemí včetně telefonu jim poskytne Ostravská univerzita ve svých prostorách za přísných bezpečnostních opatření, kdy se studenti budou v této činnosti střídat tak, aby se vzájemně nesetkávali. Celá akce je dobrovolná, jak ze strany studentů, tak ze strany uživatelů sociálních služeb.  Studenti volají jen klientům, kteří vyplnili své telefonní číslo do letáčku, kdy samozřejmostí je zachování anonymity, mlčenlivosti a pravidel GDPR.