Ravelova opera-balet Dítě a kouzla s podtitulem „fantazie ve dvou částech“ nebývá na českých jevištích příliš k vidění. Je to dílo, které nabízí vstup do kouzelného světa operní hudby dětskému divákovi. Především proto také inscenátoři zvolili tento komorní titul. V Ostravě půjde v únoru vůbec o první premiérové uvedení.

„Fantazijní, pohádkový svět příběhu opery i samotné Ravelovy hudby je dle mého názoru povedenou dramaturgickou volbou v rámci unikátního společného projektu Operní akademie Ostrava. Námět opery je věnovaný především dětem, ale i jejich rodičům či prarodičům. Je to lyrický, fantazijní kus, který i dospělým vrací dětský pohled na svět. Věci, hračky, knihy, rostliny, zvířata v domě i na zahradě tu ožijí a začnou se bouřit proti zlobivému dítěti, které je ničí a ubližuje jim. Ožívají zde například pohovka a křeslo, čajový šálek a konvice nebo také pastýři a pastýřky z tapety na zdi. Své místo tu má okřídlený hmyz, ptáci, žáby, ale i strom a pohádkové postavy. Nechybí tu ani důležité poučení na závěr, kdy dítě lituje svého chování a dává vše do pořádku,“

přiblížila výběr titulu Eva Dřízgová-Jirušová, dlouholetá sólistka opery Národního divadla moravskoslezského a garantka programu Operní akademie Ostrava, vedoucí katedry sólového zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity. Studentům zpěvu podle ní nabízí pohádkové dílo také velkou míru interpretační fantazie a svobody.

Ravelova hudba je zprvu stejně rozjívená jako sám chlapec, ale v případě přírody se divák dočká i neskonale něžných a cituplných motivů. Ravelův kompoziční styl neomezeně přechází od Bacha přes foxtrot, ragtime, polku a valčík až ke gershwinovskému pojetí jazzu. Hudba, komorní prostor Divadla „12“ (, ve kterém je jeviště doslova divákům na dotek), fantazijní, pohádkově laděný příběh nastudovaný v českém jazyce vytvoří příjemnou rodinnou inscenaci věnovanou nejen těm nejmenším operním nadšencům.

„Miluji pohádky a nadsázku, fantaskní výjevy a humor, tragično i lásku, pravdu i slzy, jsem v této kratičké opeře naprosto ve svém živlu,“

vyznává se režisér Juraj Čiernik, pro kterého je Ravelova opera po Johnsonově Čtyřnotové opeře už druhým dílem, které pro Operní akademii Ostrava připravuje.

Opera v hudebním nastudování Paola Gatta a za klavírního doprovodu Michala Bárty a Martina Pančochy bude mít premiéru 10. února v 19 hodin v Divadle „12“.

Inscenace se studentským obsazením proběhnou 12. února (studentská premiéra), 16. února a 24. února vždy v 19 hodin v Divadle „12“. Vstupenky na webu NDM.

Inscenace se konají za finanční podpory Statutárního města Ostrava.

Foto: Martin Kusyn pro Národní divadlo moravskoslezské

 

Maurice Ravel (1875–1937) stihl za svůj život zkomponovat jen dvě opery: Španělskou hodinku (1911) a Dítě a kouzla (1925). Nicméně obě „znamenají jedinečný příspěvek do pokladnice světového umění“, jak podotýká Oxfordský slovník opery. Lyrická fantazie o dvou částech Dítě a kouzla (L’Enfant et les Sortilèges) je navíc jedním z těch výjimečných hudebních děl, díky němuž může dětský divák poprvé objevit čaromoc vážné hudby a opery.

Operní akademie Ostrava je u nás stále unikátním projektem. Studenti zpěvu a dalších hudebních oborů získají v profesionálních podmínkách nejen potřebnou praxi, ale v Česku vůbec poprvé dostali příležitost nastudovat operní díla s profesionály. Když uspějí, mohou se stát i plnohodnotnými alternujícími sólisty v rámci dalších repríz inscenace. Prvním společným počinem bylo nastudování komorní Čtyřnotové opery Toma Johnsona v únoru 2019, poté to byla Škola žárlivých Antonia Salieriho v režii Gabriely Petrákové (premiéra byla v únoru 2020, tam si zahrál i studentský orchestr, ale opera byla uváděna kvůli lockdownu jen velmi krátce). Kvůli restrikcím se nastudování opery Maurice Ravela posunulo o rok, a premiéra je tedy 10. února t.r.