V první části pilotního výzkumu vědci sledovali, jak se děti ve věku 8 až 11 let cítí v běžném životě i ve škole nebo jak vnímají hodiny tělesné výchovy. Druhá část pilotního měření se více soustředí na hodnocení motorických dovedností, tělesné složení a kognitivní schopnosti dětí.
Projekt REFRESH umožní týmu Pedagogické fakulty Ostravské univerzity připravit unikátní multioborovou studii, která pomůže zjistit, jak rodinný a sociální kontext, životní styl či nastavení výuky souvisí s psychickým vývojem, motorikou i tělesným složením a funkcemi dětí. Výsledky pomohou identifikovat podpůrné faktory, které by mohly snížit sociální nerovnosti ve vzdělávání a v příležitostech pro úspěšný život.
Výzkum začne ještě letos
„První testování, které jsme realizovali v červenci, nám ukázalo, jaké testy jsou pro děti vhodné, jak na ně děti reagují, a podle toho jsme je upravili, abychom docílili vypovídajících výsledků v oblasti duševního zdraví a vnímání sebe sama ve škole nebo v různých pohybových situacích a tělesné výchově,“ uvedla Vera K. Jandačková, která vede výzkumný tým Katedry studií lidského pohybu.
„V podzimní části pilotního měření jsme se více zaměřili na hodnocení motorických dovedností, tělesného složení a kognitivních schopností dětí. Na základě zkušeností a postřehů členů týmu následně upravíme protokol měření tak, ať je přívětivý a srozumitelný pro testované děti a zároveň ať vyhovuje požadavkům na získání kvalitních dat ze všech částí měření,“ doplnil David Zahradník, koordinátor sběru dat ve školách.
Druhého pilotního měření se opět zúčastnily děti ze základní školy v Horní Suché, tyto výsledky však do výzkumu nebudou zahrnuty. Poslouží právě k nastavení finální podoby testů a jejich sledu pro následný sběr dat v rámci výzkumu. Do měření a testování by se mělo postupně zapojit až 600 dětí z regionálních základních škol, kde je předpoklad různorodé socioekonomické skladby dětí. Se samotným výzkumem by se mělo začít ještě v letošním roce na vybraných školách v celém Moravskoslezském kraji.
Do výzkumu se zapojí, děti, rodiče i učitelé
„Cílili jsme na typy hodnocení, včetně motorických a kognitivních testů, které nejsou nijak náročné a odpovídají schopnostem dětí dle věku,“ řekla vedoucí výzkumného záměru Pedagogické fakulty Steriani Elavsky.
Děti během testování v tělocvičnách dostanou přístroje měřící úroveň jejich pohybové aktivity nebo srdeční frekvenci. Vědci zjišťují také poměr svalové hmoty a tuku v těle dětí. Pro kognitivní část využívají vědci spolehlivé objektivní, na první pohled velmi jednoduché testy, které jim ale hodně vypoví o paměti a flexibilitě myšlení dětí.
České televize přinesla reportáž z pilotního měření na ZŠ Horní Suchá.
„Přínosem tohoto výzkumu je především jeho komplexnost, kdy sledujeme opravdu velké množství nejrůznějších parametrů, a to jak v pohybové a motorické rovině, tak v kognitivní, duševní a sociální rovině. Ty jsou navíc doplněné o data od jejich rodičů a učitelů, neboť víme, že všechny tyto oblasti spolu souvisí, a my potřebujeme vědět, jak a do jaké míry,“ upřesnila Jandačková.
Na závěr výzkumu přijde na řadu vyhodnocení dat, které by měly vytvořit komplexní obrázek úrovně duševního a kognitivního zdraví, motorické dovednosti a pohybové gramotnosti dětí včetně přístupu k tělesné výchově dětí v našem regionu a identifikovat tak příležitosti pro zkvalitnění přípravy budoucích učitelů i úpravy metodik hodnocení a nastavení tělesné výchovy na základních školách. Snahou je rovněž zjistit faktory přispívající k celkové duševní a fyzické pohodě dětí v našem regionu.
O projektu REFRESH: Cílem projektu REFRESH (Research Excellence For REgion Sustainability and High-tech Industries) je reagovat na problémy Moravskoslezského kraje a přispět k jeho úspěšné hospodářské, energetické i ekologické transformaci. Čtyři vzájemně propojené živé laboratoře, v nichž se špičkový výzkum provádí v úzkém kontaktu s firmami, mají za cíl vyvinout materiály a technologie zaměřené na zelenou energetiku a snížení uhlíkové stopy, ale i zavést do praxe nové postupy digitalizace a robotizace průmyslových procesů a automatizace v dopravě. Nedílnou součástí projektu je posouzení společenských a ekonomických dopadů transformace i vytvoření podmínek pro rychlý přenos výsledků do praxe, což je úkolem týmu pod vedením Ostravské univerzity.
Hlavním těžištěm činnosti vědců Ostravské univerzity v rámci projektu REFRESH – Social Lab je výzkum v oblasti společenských a humanitních věd se zaměřením na proces spravedlivé transformace, jež povede ke zvýšení životní úrovně obyvatel. Šest výzkumných programů sleduje fenomény ekonomické diverzifikace, nezaměstnanosti, urbanity, kriminality, sociální mobility a rozpadu rodinných vazeb. Na výše uvedenou problematiku nahlíží v historickém, sociálním a geografickém kontextu, zvláštní pozornost věnují znevýhodněným sociálním skupinám, u nichž lze předpokládat nejvyšší míru negativních dopadů transformace. Jejich problematická situace a postoje mohou být jednou z největších překážek pro úspěšné a spravedlivé změny v regionu, které by byly v souladu s aktuálními evropskými strategiemi.