V Centru Pyramida věříme, že rovné příležitosti ve vzdělávání nejsou jen ideálem, ale každodenní prací, která vyžaduje praktická řešení, otevřený přístup a citlivost k individuálním potřebám. Díky projektu „Ostravská univerzita: PRO rovné příležitosti ve vzdělávání“, jenž se zaměřuje na zlepšení přístupnosti a adaptaci vzdělávacích prostor zejména pro studenty se specifickými potřebami, jsme mohli nakoupit nové pomůcky a vybavení.

Centrum Pyramida nově nabízí k zapůjčení Apple iPady s Apple Pencily – tablety od Applu totiž dlouhodobě patří mezi nejlépe přístupná zařízení pro osoby se specifickými potřebami. Pro ty se zrakovým postižením představují velmi praktický nástroj – obsahují integrovanou čtečku obrazovky VoiceOver, která popisuje, co se děje na displeji, a umožňuje ovládání gesty nebo pomocí klávesnice. Kromě toho podporují přes 70 typů braillských řádků, které lze snadno připojit přes Bluetooth. Nechybí ani funkce lupa, tmavý režim nebo barevné filtry usnadňující čtení osobám s citlivostí na světlo nebo poruchou barevného vidění.

Tablety od Applu dlouhodobě patří mezi nejlépe přístupná zařízení pro osoby se specifickými potřebami

Apple Pencil pak výrazně usnadňuje psaní a kreslení nejen osobám s motorickým znevýhodněním. Díky vysoké přesnosti a citlivosti na tlak pomáhá přesněji ovládat zařízení, funkce Scribble převádí ručně psaný text na digitální, což je ideální podpora například pro studenty s dysgrafií. Funkce Touch Accommodations, která upravuje dotykové vstupy a eliminuje nechtěné dotyky, je zase užitečná pro osoby s třesem nebo ztíženou motorikou.

Tablety zároveň nabízejí funkce vhodné pro sluchově postižené, jako je Live Listen, která umožňuje použít iPad jako externí mikrofon v kombinaci se sluchadly. Díky širokému spektru podpůrných aplikací a přizpůsobení jsou iPady skvělým nástrojem i pro studenty s ADHD, autismem či jinými neurovývojovými odlišnostmi – pomáhají jim s organizací, plánováním, udržováním pozornosti i regulací emocí.

Z hlediska fyzické pohody a ergonomie jsme vybavili prostory centra speciálními zdravotními židlemi a výškově nastavitelnými stoly. Ty umožňují studentům přizpůsobit si pracovní prostředí tak, aby vyhovovalo jejich potřebám.

Pro účely digitalizace a přístupnosti studijních materiálů jsme pořídili také výkonné počítače/ notebooky, knižní skener a máme software pro převod textu do digitální podoby. To vše nám umožňuje efektivně připravovat elektronické studijní podklady, přepisovat a upravovat skripta a knihy nebo vytvářet alternativní formáty pro studenty s různými specifickými potřebami.

Rovněž katederní knihovna Centra Pyramida se rozrostla o řadu nových titulů. Nabízíme odbornou literaturu zaměřenou na specifické potřeby studentů i podporu akademických pracovníků, která reflektuje potřeby inkluzivního a individualizovaného přístupu ve vysokoškolském vzdělávání. Nechybí zde ani publikace podporující seberozvoj a studijní dovednosti.

Součástí vybavení centra jsou nově také diktafony. Záznam přednášek, seminářů či konzultací je klíčovou podporou zejména pro studenty s poruchami pozornosti, dyslexií, poruchami paměti nebo psychickým onemocněním, které ovlivňuje schopnost soustředění. Záznam jim umožňuje vracet se k obsahu výuky ve vlastním tempu, opakovaně si poslechnout složitější pasáže a lépe si organizovat poznámky.

Podobně využitelnými zařízeními jsou nové digitální kamerové lupy. Umožňují například zvětšení textu, změnu kontrastu, úpravu barevného režimu nebo nastavení podsvícení. Lupa je tak vhodná nejen pro studenty se zrakovým znevýhodněním, ale pro každého, komu běžné tištěné materiály nevyhovují nebo jsou obtížně čitelné.

Pro práci s digitálními dokumenty v reálném čase využíváme také braillský řádek, který umožňuje nevidomým studentům číst text z obrazovky pomocí hmatového výstupu. Braillská tiskárna pak slouží k tisku textů v hmatné podobě – díky ní lze snadno připravit studijní materiály, poznámky nebo testy ve formátu odpovídajícím potřebám studentů se zrakovým postižením.

Pro studenty se sluchovým postižením máme k dispozici také Roger Table Mic – stolní mikrofon ideální pro skupinové diskuse, semináře nebo týmové práce. Automaticky rozpoznává, kdo právě mluví, a přenáší čistý zvuk přímo do sluchadel nebo kochleárních implantátů uživatele. V kombinaci s Roger Penem, který se hodí pro individuální rozhovory nebo přednášky, tak studenti získávají komplexní podporu pro různé komunikační situace a prostředí, kde by běžné poslechové podmínky nestačily.

Součástí našeho centra jsou také pomůcky určené k osvětovým a vzdělávacím aktivitám (Pichtův psací stroj, hmatová pexesa, speciální brýle simulující různé typy zrakového postižení nebo testovací sady). Využíváme je při workshopech, přednáškách či individuálních konzultacích, pomáhají lépe porozumět bariérám, s nimiž se lidé se zdravotním znevýhodněním každodenně potýkají. Tyto nástroje přispívají k budování respektujícího a inkluzivního akademického prostředí.