Tak jako šaty dělají člověka, město dělají lidé. A Ostrava má to štěstí, že je plná lidí, kteří z ní dělají unikátní místo plné příležitostí, oživují její veřejný prostor a podporují místní ekonomiku. Michaela Halfarová, absolventka Ostravské univerzity a renesanční vizionářka, je jednou z nich. Vytvořila unikátní prostor pro ty, kteří chtějí nakupovat od drobných pěstitelů, podnikatelů, pekařů a tvůrců, kteří dělají své řemeslo s láskou a úctou k přírodě. Vytvořila iniciativu Trhy, co se hledají – putovní tržiště plné nápaditých produktů – poctivých dobrot a ručních výrobků, které s místo v plastovém sáčku můžete odnést v recyklovaném látkovém pytlíku v originálním designu. Zde je její příběh.

Mou prvotní inspirací se před lety stal Borough Market v Londýně, kam jsem odjela hned po maturitě. Tehdy jsem si úplně odvykla nakupovat potraviny v supermarketech, protože jsem všechno sehnala čerstvé na trhu, což mi později po návratu do Česka chybělo. Po letech jsem se k této myšlence opět vrátila a to, když jsem v Ostravě zorganizovala první africké trhy, které se setkaly s obrovským úspěchem. V důsledku to vyvrátilo obecné přesvědčení, že zákazníci preferují nízkou cenu a kvantitu nad kvalitou, což byl pro mě odrazový můstek.

Michaela Halfarová vdechla život unikátnímu projektu, který propojil ostravskou komunitu Foto: Jana Hájková

 

Mým snem bylo pořádat v Ostravě kvalitní farmářské trhy s lokálními potravinami a výrobky, čímž bychom jednak snížili uhlíkovou stopu, a jednak bychom podpořili rozvoj kraje. Vždycky mi bylo moc líto, že lidé, kteří jsou úspěšní v různých oborech, odchází do Prahy nebo do zahraničí. Možná právě z toho vychází přísloví, že v Praze všichni, kteří něco dokázali, pochází z Moravy. Svým projektem jsem chtěla podpořit nejen zlaté české ručičky, ale také nabídnout místním příjemný prostor k trávení volného času.

 

Rodinná Farma pod kaštany ve Václavovicích uspokojuje vysokou poptávku po kvalitních rostlinných i živočišných produktech. Foto: Jana Hájková

 

Trhy, co se hledají patří mezi nekomerční iniciativy. V loňském roce jsme našli zázemí u kulturního centra Cooltour na Černé louce. Regionální prodejce jsem vybírala na základě kvality, příběhu značky i vlastní zkušenosti. Člověk musí být stále v obraze, sledovat média i sociální sítě, mluvit s ostatními a nebát se zeptat – pak narazí na opravdové poklady, které u nás v regionu máme. Úskalím čistě regionálního výběru je omezenější nabídka produktů, jelikož nejen loňské sucho sužovalo všechny lokální pěstitele, což se posléze odrazilo na celkové úrodě. Když nakupujeme v supermarketu, vidíme jen přetékající regály, a už si pak neuvědomujeme, jaké úsilí obnáší vypěstovat třeba jednu mrkev. I to se snažím spolu s pěstiteli změnit.

Začínajícím i malým podnikatelům se snažím poskytnout co nejvýhodnější podmínky, ulehčit jim s formálními záležitostmi a náležitě je zviditelnit, což jim v rozjezdu ohromně pomáhá. Do budoucna plánuji najít Trhům, co se hledají trvalý domov a vytvořit zónu, kde se celoročně budou setkávat jak zemědělci, tak i gastronomičtí nadšenci a designeři. Klíčovou roli vidím i ve spolupráci s univerzitou. Jsou to přeci studenti, kdo nejčastěji vyjíždí v rámci nejrůznějších mobilitních programů za hranice a vrací se pak inspirovaní a naplnění novými zkušenostmi, nápady a vizemi. Právě pro ně jsou Trhy, co se hledají skvělou příležitostí a cestou k realizaci vlastních projektů. Proč odcházet hledat lepší život jinde, když náš život můžeme zlepšit sami ve městě, které nás k tomu přímo vybízí?“
Nenechte si utéct nejčerstvější informace o Trzích, co se hledají! Aktuální přehled najdete na oficiálním FB profilu. Už teď si do diářů můžete poznačit sobotu 25. ledna, kdy se poprvé společně setkáme v prostorách Pavilonu A na Černé louce!

 

Trhy, co se hledají utužují mezi zákazníky a prodejci důvěru. Od místních farmářů se dozvíte vše o pěstitelství i chovu od A do Z. Foto: Jana Hájková