Hlavní tematické zaměření konference bylo orientováno na inovativní přístupy ve vzdělávání dětí předškolního věku, se zvláštním důrazem na rozvoj prelogického myšlení, kognitivních schopností a propojení s hlasovou hygienou učitelů. Prezentované přístupy vycházely z pedagogických teorií a konceptů autorit jako Lev S. Vygotskij, Celestin Freinet a Friedrich Fröbel, přičemž byly prakticky ukotveny do současné reality předškolního vzdělávání. Po prezentacích následovala praktická část programu ve formě tematických workshopů, které byly zaměřeny na přímou aplikaci inovativních metod do každodenního vzdělávání v mateřských školách. Workshopy nabídly inspirativní náměty v oblastech kognitivního rozvoje a kreativních přístupů.
Konference se zúčastnili zástupci mateřských a základních škol z Moravskoslezského kraje i Polska, studenti studijního programu Učitelství pro mateřské školy z Katedry preprimární a primární pedagogiky Ostravské univerzity a z Akademie Nauk Stosowanych w Raciborzu, stejně jako pedagogové Střední pedagogické školy v Přerově. Významným obohacením programu byla aktivní účast zahraničních akademiků z Akademie Nauk Stosowanych w Raciborzu, která je partnerskou institucí Pedagogické fakulty Ostravské univerzity na základě Memoranda o spolupráci. Tato konference byla druhou aktivitou realizovanou v rámci této mezinárodní spolupráce a zároveň první odbornou konferencí s workshopovou částí, na kterou byli cíleně přizváni také pedagogové z praxe.
Tato forma propojování akademického prostředí se školskou praxí přinesla všem zúčastněným nové impulzy a podněty pro další rozvoj vzdělávání. V rámci studijního programu učitelství pro mateřské školy plánujeme na podobných aktivitách dále stavět. Naším cílem je připravovat studenty nejen teoreticky, ale i prakticky – s důrazem na aktuální inovace, které odpovídají potřebám dnešního dítěte i společnosti.
Děkujeme všem účastníkům za jejich aktivní účast, učitelům z praxe za podnětné diskuse a zahraničním akademikům za prezentace a vedení praktických workshopů. Věříme, že toto setkání je začátkem dlouhodobé spolupráce mezi akademickou sférou a školní praxí, která přinese konkrétní přínos do vzdělávání předškolních dětí.