Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity (PřF OU) spustila systém doučování v roce 2023. Tým studentských „ambasadorek a ambasadorů“, tvořený zástupkyněmi a zástupci všech kateder, je k dispozici všem, kteří potřebují pomoc při zvládání studijních výzev nebo při přípravě na zápočty a zkoušky. Kromě podpory při učení nabízejí i cenné rady, jak úspěšně dokončit semestr i celé studium.

Tým Doučka aktuálně tvoří 17 členek a členů, s nimiž se mohou zájemkyně a zájemci jednoduše propojit prostřednictvím webu fakulty. Na webu si jen studující najdou příslušnou kategorii a prostřednictvím online rezervačního systému si zamluví schůzku s konkrétními členkami nebo členy týmu.

Pomoc se rezervuje online

 „Studenti a studentky nám mohou napsat e-mailem nebo si rovnou zarezervovat termín setkání přes rezervační systém Calendly. Pomáháme především s přípravou na zkoušky a zápočty – dovysvětlíme látku, propočítáme příklady a snažíme se, aby student odcházel s pocitem, že to, s čím nás původně oslovil, nakonec zvládne sám. Kromě samotného doučování ale dokážeme poradit i v dalších oblastech. Fungujeme totiž i jako jakýsi směrovník – pokud student hledá pomoc a radu nebo řeší specifickou situaci a neví, na koho se obrátit,“ říká hlavní koordinátorka Doučka na PřF OU, magistra Radana Chytilová.

Za celou dobu systém Doučka využilo více než 800 studujících a u většiny dotázaných došlo ke zlepšení studijních výsledků a zároveň si díky radám a tipům více věřili na zápočty i zkoušky, kterých se obávali. Jak potvrzují studující napříč katedrami, podobná pomoc je k nezaplacení.

Prohloubení znalostí i odbourání strachu

Pomoc s přípravou na zkoušku i zápočet je jen jedním z benefitů. Studentští ambasadoři pomáhají také s odbouráváním stresu.

„Doučko mi dalo přípravu na zkoušku, prohloubení znalostí a přezkoušení z daného tématu. Vnitřně cítím, že si pamatuju více informaci a jsou uloženy v paměti i po zkoušce. Mělo to vliv na splnění i zapamatování si důležitých informací a díky přípravě to pro mě bylo méně stresující při samotné zkoušce, protože jsem si mohla zkusit ústní přezkoušení,“ říká například studentka Katedry biologie a ekologie Sabina Gojová.

Studující si pak pochvalují, že díky pomoci ambasadorů nad některými otázkami přemýšlejí v širších souvislostech.

„Doučko mi pomohlo lépe pochopit učivo a také se zaměřit na konkrétní části látky. Mám pocit, že jsem se tentokrát neučil jen naslepo nebo zjišťovacím způsobem, ale rovnou podle toho, co lektor považoval za klíčové. To mi velmi pomohlo zefektivnit studium. Například u klimatologie jsme díky doučování věděli, že se bude klást důraz na fyzikální část tématu. Rovněž mi pomohlo s přípravou na testy a s pochopením látky. Zároveň jsme věděli, že se očekává, abychom uměli většinu jevů i zakreslit. Doučování bych určitě využil znovu,“ říká například student Katedry fyzické geografie a geoekologie Martin Zmelty.

Řada dotázaných studujících se pak shoduje na tom, že jim Helpeři Doučka pomohli hlavně překonat strach a ostych.

„Doučko jako takové mi hlavně dodalo odvahu. Ukázalo mi to, že se nemusím bát požádat o pomoc a zvládnout poté vše úspěšně. Doučko mi pomohlo v učivu chemie. Měla jsem některé nedostatky a když jsem kontaktovala ambasadory, domluvili jsme si ihned schůzku a vše probrali. Doučko bych do budoucna určitě využila a doporučila ostatním studentům. Celkový vliv je jen pozitivní, protože jsem po Doučku obávané zkoušky a testy úspěšně zvládla,“ popisuje studentka Katedry chemie Amálie Mikettová.

Skvělá zkušenost i pedagogická praxe

Pro řadu Helperů Doučka je jejich role také přípravou na budoucí roli pedagoga.
„Projekt Doučko pro mě představuje skvělou příležitost, jak propojit pomoc ostatním s vlastním rozvojem. Dělám to především proto, že chci pomáhat studentům, kteří potřebují podporu – ať už při přípravě na zkoušky, nebo s pochopením látky. Zároveň mi doučování pomáhá rozvíjet pedagogické i komunikační dovednosti, rozšiřuje mé znalosti a posouvá mě dál – nejen jako studenta, ale i jako budoucího učitele,“ říká například oborový Helper Katedry matematiky Jan Todter.

Jedním dechem dodává, že mu největší radost dělají zprávy od studujících, kterým pomohl. „Beru to jako nácvik na učitelskou praxi a zároveň zpětnou vazbu – ukazuje mi to oblasti, kde bych měl zlepšit způsob vysvětlování nebo hledat nové přístupy. Myslím si, že Studenti by se měli stát členy Doučka, pokud chtějí pomáhat ostatním a zároveň sami objevovat, jak moc se dá naučit tím, že učíme druhé,“ uzavírá.

Postupně dochází k obměně týmu Doučka

Komě stálic, které jsou součástí Doučka od začátku, postupně dochází také obměně nebo rozšíření týmu.

„Jsem moc rád, že mi byla nabídnuta možnost být v týmu Doučka. Přináší mi to velkou radost, že mohu studentům pomáhat s těmi stejnými věcmi, se kterými jsem sám zápasil. Jeden ze dvou hlavních benefitů je určitá učitelská praxe. Snažím se vysvětlovat jasně a srozumitelně a vést studenty k tomu, aby našli v chemii její smysl a kouzlo. Druhý benefit je graduálně lepší znalost v oboru. S každým novým doučkem se i mně otevírají nové dveře, jak nad chemií přemýšlet a jak chemie funguje. Slýchávám od studentů jen pozitivní ohlasy, což mě motivuje k celkové práci v projektu Doučko,” říká nováček mezi studentskými ambasadory, Helper Katedry chemie Lumír Kraut.

Se startem nového Akademického roku chce na systém studentského doučování znovu sázet i vedení Přírodovědecké fakulty.

„Jsme moc rádi, že naše Doučkáře máme. I vzhledem k rostoucím číslům je vidět, že jejich pomoc využívá stále více studujících. Jsme si jistí, že podobná pomoc má smysl a je to dostupná cesta, jak studenti mohou překonat strach ze zápočtů a zkoušek a nekončit studium předčasně. Aktuálně nám nastupují nováčci a já věřím, že jim naši Doučkáři rádi poradí,“ potvrzuje za vedení PřF OU proděkan pro studium a celoživotní vzdělávání, doktor Pavel Smolka.