Dotýkání se vědy dopadlo skvěle, návštěvníci se dobře bavili

Autor: , 6. 11. 2014

Týden vědy a techniky, který pořádá Akademie věd ČR vždy v prvních dvou týdnech měsíce listopadu, je určen široké veřejnosti a vstup na všechny akce tohoto festivalu je zdarma. Motto letošního ročníku festivalu je “Dotkni se vědy”. Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity si v rámci doprovodných akcí na první festivalový den v sobotu 1. listopadu 2014 od 14.00 do 18.00 hod v ostravském obchodním centru Nová Karolina připravila atraktivní popularizaci přírodovědných oborů v jednom hravém odpoledni.


Katedra biologie a ekologie představila „Pestrý svět biologie“ s expozicí rostlin – od sukulentů k masožravkám, terária s hmyzem – šváby, pakobylky, brouky. Katedra fyzické geografie a geoekologie ukázala v sekci „Díváme se na Zemi“ družicové snímky zajímavých míst na Zemi a představila například geodetický přístroj i speciální létající „vrtulníček“ – dron, který snímkuje povrch, nad kterým se pohybuje. Katedra fyziky ve stánku „Umíme změřit (skoro) vše“ představila různé pokusy s čidly, měřila pevnost vlasů nebo sílu stisku, pobavila pokusy s vývěvou a zájemce fotila termokamerou. Katedra chemie měla v pásmu „Kouzelná chemie“ připraveny domácí chemické pokusy – indikátory, otisky prstů, chromatografii, neviditelný inkoust, chemické kreslení a „kouzelnou“ hmotu. Katedra informatiky a počítačů zaujala díky robotům a také sekcí „Inteligentní systémy kolem nás“. Katedra matematiky zavedla návštěvníky prostřednictvím matematických hrátek, které většinou pochází z Japonska či ze staré Číny – Origami, matematické rébusy (Kakuro, Futoshiky a Hanjie) a Tangram, na „Matematickou cestu do země vycházejícího slunce“.
Nadšení návštěvníků bylo evidentní, zase se nám potvrdilo, že přírodní vědy baví a dotýkat se jich je radost nejen pro děti a mládež, ale i dospělé.

Ohlasy některých návštěvníků
„Nejvíce mě bavilo tvoření na chemii, ale doma pěstuji rostliny a mám i křečka.“ (Adélka, 10 let)
„Moc se mi tu líbí.“ (paní, 60 let)
„Ten chodící robot byl hrozně zajímavý.“ (chlapec, asi 6 let)
„Nejvíce se mi líbily masožravky, je zajímavé vidět je ve skutečnosti. A taky hmyz.“ (mladý muž, 18 let)
„Nejlepší byl hmyz a rostliny. Baví mě biologie.“ (holčička, 12 let) „Nejlepší byly chemické pokusy.“ (její maminka)
„Líbila se mi vývěva se sněhulákem z pěny a var vody při nízkém tlaku. Robota mám doma.“ (kluk, 15 let)
„Nejlepší byl sněhulák, jak roste a robot!“ (Maxík, 4 roky, u toho sněhuláka se řehtal nahlas – tak se mu to líbilo…)
„Nejvíce se mi líbila botanika. Rostliny mám i doma.“ (kluk, 14 let) „Baví mě tu všechno.“ (jeho maminka)
„Nejvíce mě bavilo měření síly stisku.“ (kluk, 14 let)
„Nejvíce mě zaujala termokamera, měření síly a vlasů. Je to poučné, člověk aspoň zjistí, jak má nebo nemá silné vlasy. Je to všechno pěkné, zábavné, záživné a člověk se dozví spoustu věcí.“ (slečna, 25 let)
„Nejvíce mě bavily muchožravky.“ (kluk, 12 let)
„Nejlepší je botanická zahrada, je nádherná. Roboti jsou taky hodně pěkní. I ty barvičky z laků.“ (kluk, 15 let, mimochodem se chystá u nás studovat informatiku)
„Krásné, líbí se mi to! Nejvíce ta škrobová pasta!“ (holčičky 9 a 10 let) „Mi zase robot, jak na mě mrkal! (chlapec, 7 let)
„Mi se nejvíce líbí lak na nehty na té lžičce.“ (holčička, 8 let)
„Nejlepší jsou roboti!“ (chlapec, 13 let)
„Líbilo se mi všechno.“ (slečna, 23 let) „Mi nejvíce brouci.“ (kluk, 16 let)
„Nejlepší byl stánek s koulí s těmi blesky.“ (chlapec, 7 let) „Ta věda je fakt zábava.“ (jeho tatínek)
„Mi se nejvíce líbí ti brouci.“ (slečna, 18 let)
„Nejvíce mě zaujalo měření síly rukou, stisku a měření pevnosti vlasů.“ (muž, 48 let)
„Nejvíce mě bavil ten škrob a lak na lžičce.“ (chlapec, 6 let + holčička 9 let) „Mě tady baví všechno.“ (jejich maminka, 36 let)
„Mi jde nejvíce matematika. Přírodovědné obory mě baví, pokud se je nemusím učit.“ (holčička, 10 let)