Barbora Jahnová je studentkou druhého ročníku bakalářského oboru sociologie na Filozofické fakultě OU a svou studentskou praxi si vybrala ve společnosti Projektstudio, které navrhuje soukromé i veřejné budovy, je držitelem mnoha ocenění za realizované stavby a zaměstnává přibližně deset lidí. „Na začátku jsem si nemohla představit, v čem může být pro mě praxe přínosná, především proto, že jsem měla špatnou zkušenost ze střední školy, kde byla praxe utrpení. Hned první den mě ale v Projektstudiu zapojili do procesu jako bych už dávno byla součástí týmu. Nebyla jsem žádné páté kolo u vozu. Musela jsem hned začít řídit auto a obtelefonovat snad šedesát dodavatelských firem. Byla jsem naprosto hozená do vody, ale bylo to skvělé,“ přiznává Barbora, která se do Projektstudia vrací i na letní brigádu. Ve společnosti ale nezastávala jen pozici administrativní pracovnice. Společně s dalšími dvěma spolužačkami vytvořily dotazník spokojenosti zaměstnanců. V další fázi budou pro majitele společnosti vytvářet dotazník pro její zákazníky.

Socioložkou na zkoušku

„Majitel sám přišel s návrhem, že by rád věděl, jak se jeho zaměstnanci ve firmě cítí. Přímo pro něj a jeho zaměstnance jsme vytvořili dotazník, aby měl představu, co je třeba udělat jinak. U dvou bodů by rád měl nějakou hloubkovou analýzu, takže v budoucnu se zaměříme na podrobnější průzkum v jeho firmě. Dále chce pro své klienty vytvořit dotazník, který by nasměroval jejich představy, protože řada klientů přichází bez jakékoli vize, neví, jaké jsou možnosti, co všechno si mohou dovolit. Dotazník by sloužil jako první ukazatel toho, kam by se měla debata s klientem dále ubírat, aby byl klient ve výsledku spokojený. Jaké jsou jeho potřeby a požadavky. V začátcích takový dotazník architektům ušetří mnoho času. Ten jsme ale nestihly celý připravit, takže to nás čeká ve třetím ročníku. Není to snadné, protože dotazník směřuje k odborným věcem, je tam nutná spolupráce architekta, vyžaduje to proto víc času na přípravu a konzultace. Dotazník je ale pro majitele prioritní,“ přibližuje Bára, co ji čeká na praxi v dalším ročníku.

Přímo pro něj a jeho zaměstnance jsme vytvořili dotazník, aby měl představu, co je třeba udělat jinak.

Na závěr dodává: „Praxe mě strašně bavila a opravdu jsem se těšila do práce. Pomohli jsme doufám jak majiteli firmy, tak i jeho zaměstnancům, kteří podali nějakou zpětnou vazbu a měli na majitele nějaké požadavky, což z toho dotazníku vyplynulo. Naučila jsem se telefonovat, komunikovat, praxe byla pro mě opravdu užitečná, protože i za ty dva týdny jsem se zbavila ostychu, který z telefonování mám, navíc z pevné linky, která pro mě není běžná. Potom vyřizování na úřadech, které jsem si vyzkoušela. Do té doby jsem z toho měla obavy, ale po těch dvou týdnech mi to přijde běžné. No a pak řízení. Donutili mě denně řídit, za což jsem teď vděčná. Takže pokud bych to měla shrnout, rozhodně se mi za pouhé dva týdny zlepšily komunikační dovednosti a řidičské schopnosti.“