Už od ranních hodin bylo na City Campusu Ostravské univerzity cítit, že 12. listopad nebude obyčejným dnem. Do prostor Fakulty umění přicházeli účastníci z Česka i zahraničí, odborníci z univerzit, speciálně pedagogických center, pedagogicko-psychologických poraden i zdravotnických zařízení. Atmosféra byla přátelská, soustředěná a plná očekávání.

Silný start s významnými hosty

V 9:30 se v koncertním sále rozezněl úvodní potlesk. Konferenci otevřel proděkan pro vědu a doktorská studia Pedagogické fakulty OU docent Roman Farana následovaný úvodním slovem vedoucího Katedry speciální pedagogiky docenta Štefana Chudého. Krátce poté proběhl i křest nové publikace „Speciální pedagogika“. Publikaci představila profesorka Libuše Ludíková, což do programu konference přineslo slavnostní nádech. Atmosféru umocnila také zdravice, kterou pronesl děkan Pedagogické fakulty OU profesor Daniel Jandačka. Moderování se ujal docent Petr Franiok, který průběh konference provázel s přehledem a profesionálním nadhledem.

Hned první příspěvky ukázaly, že konference nebude jen o teorii. Doktorka Martina Friedlová nabídla hluboký vhled do výzev školních poradenských pracovišť a podpory duševního zdraví dětí. Následoval mezinárodní tým z Kazimierz Wielki University – doktorka Agnieszka Kamyk-Wawryszuk, doktorka Magdalena Harmacińska-Kowalewska a doktorka Dorota Pufund, který posluchače provedl světem podpory žáků s autismem v inkluzivním vzdělávání.

Poté vystoupila doktorka Lucie Kytnarová, která poutavě přiblížila propojení logopedické a psychologické praxe při rozvoji exekutivních funkcí a pragmatiky komunikace. Plenární blok uzavřela zahraniční hostka profesorka Diana Spulber z University of Genova, jejíž příspěvek o vývoji profesních rolí v inkluzi sklidil velký ohlas. O odborný překlad se postarala doktorka Edita Satinská, která zajistila jeho jazykovou i terminologickou přesnost.

Polední pauza s energií do další části dne

Po inspirativním dopoledni následovala pauza na oběd formou bufetu. Účastníci živě diskutovali o dopoledních tématech a mezi jednotlivými stoly se nesla přátelská atmosféra – přesně ten typ neformálních setkání, kde často vznikají nové spolupráce.

Sekce, kde to žilo odbornou diskuzí

Odpoledne se univerzita rozezněla hned v několika patrech. Tři paralelní sekce nabídly pestrý výběr témat – od inkluzivního vzdělávání přes práci odborných pracovní v PPP a SPC až po podporu lidí s duševním onemocněním a workshopy.

Sekce 1 – Speciálně pedagogická centra a podpora žáků se SVP
V této části konference zaznívala témata dynamické diagnostiky, spolupráce s rodinou i specifik poradenské práce u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Přednášející sdíleli inspirativní příklady z praxe, které publikum zjevně vtáhly — diskuse často pokračovala i po skončení časového vymezení.

Sekce 2 – Pedagogicko-psychologické poradny
Pozornost se zde soustředila na prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, kariérové poradenství a podporu žáků s nadáním. Zazněly také příspěvky o profesním růstu začínajících speciálních pedagogů a o možnostech podpory duševního zdraví dětí. Praktické zkušenosti a konkrétní postupy dodaly sekci výrazně aplikovaný rozměr.

Sekce 3 – Meziresortní spolupráce a poradenství
Tato sekce měla silně multidisciplinární charakter. Řešila témata terapeutického krmení, dětské paliativní péče, rehabilitace po cévní mozkové příhodě pomocí moderních technologií, podpory lidí s náročným chováním či zapojení rodiny jako součásti podpůrného týmu. Příspěvky stavěly nejen na odborné teorii, ale především na konkrétních zkušenostech z praxe, což účastníci velmi ocenili.

Workshopy, kde se učilo v pohybu

Konference nebyla jen o poslechu. Odpolední workshopy nabídly možnost „sáhnout si“ na témata zblízka – ať už šlo o porozumění změně v terapeutickém procesu pod vedením doktora Ondřeje Sekery, nebo o praktické ukázky pomůcek pro děti se zrakovým a kombinovaným postižením se Společností pro ranou péči Ostrava. Účastníci odcházeli nadšení konkrétností i praktickými tipy.

Posterová sekce plná inspirace

Na druhém patře budovy sportu v City Campusu se setkávali návštěvníci u posterů. Kromě posteru SPC Kpt. Vajdy a projektu Centrum Naše cesta zde vzbudil pozornost také výzkumný tým z projektu REFRESH, který se věnuje technické gramotnosti a inovacím ve vzdělávání. Diskuze nad postery byly živé a často pokračovaly i mimo prostory sekce.

Společný cíl: podporovat, propojovat, inspirovat

Závěr konference patřil neformálním rozhovorům, výměně kontaktů a sdílení dojmů. Bylo zřejmé, že účastníci odcházejí obohaceni nejen o nové poznatky, ale také o pocit sounáležitosti a motivaci posouvat oblast speciálně pedagogické podpory dál.

A právě to je hlavní důvod, proč se tato mezinárodní konference koná pravidelně – vytvářet prostor pro setkávání lidí, kteří chtějí měnit vzdělávání k lepšímu. Atmosféra letošního ročníku to jen potvrdila.

Učitelé, speciální pedagogové, psychologové, sociální pracovníci, akademici i další odborníci zde společně hledali cesty, jak efektivněji spolupracovat a nabídnout dětem i rodinám pomoc, kterou potřebují. S přesvědčením, že mezioborová spolupráce má budoucnost, se tak účastníci rozešli s novou energií a inspirací – a už nyní se mnozí těší na další ročník.