Světoznámá koloraturní sopranistka Katarzyna Dondalska vyučovala studentky a studenty sólového zpěvu Fakulty umění OU, kde v letním semestru působila jako hostující profesorka. Na Ostravskou univerzitu dorazila na pozvání Katedry sólového zpěvu, respektive docentky Evy Dřízgové a docenta Alexandra Vovka.
Pěvkyně vyučující na Akademii umění v polském Štětíně je finalistkou a laureátkou řady mezinárodních soutěží, vystupovala v nejprestižnějších světových koncertních halách – v nejbližší době se již poněkolikáté představí v newyorském Lincoln Center a v Kennedy Center ve Washingtonu.
Koloraturní soprán je druh sopránového zpěvného hlasu, který se vyznačuje velkou lehkostí a pohyblivostí, zejména v nejvyšších polohách. Koloratura (původně z latinského color, barva, barvit, zdobit) je melodická výzdoba především zpěvního hlasu charakteristická rychlými běhy, skoky, trylky či sekvencemi.
Jak se vám pracovalo se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity?
Práce s nimi byla velmi příjemná, slyšela jsem tady mnoho krásných hlasů. Setkala jsem se dokonce se čtyřmi nebo pěti koloraturními sopranistkami s velmi dobrými predispozicemi i technikou zpěvu. Příjemně mne překvapily i kvalitní mužské hlasy, které jsou vždy velkou vzácností.
Je náročné spojit koncertování s výukou?
Přiznám se, že to není úplně jednoduché. Koncertní činnost vyžaduje mnoho cestování, a tedy i času. Snažím se to ale maximálně skloubit, protože vyučování mě velice baví. Výhoda je, že například silvestrovské či novoroční koncerty se konají v období prázdnin.
Setkala jsem se dokonce se čtyřmi nebo pěti koloraturními sopranistkami s velmi dobrými predispozicemi i technikou zpěvu. Příjemně mne překvapily i kvalitní mužské hlasy, které jsou vždy velkou vzácností.
Plánujete s Ostravskou univerzitou spolupracovat i v budoucnu?
Byla bych ráda, kdyby se spolupráce mezi štětínskou Akademií a ostravskou Fakultou umění do budoucna více prohloubila, ať už jde o výměnné pobyty pedagogů a studentů nebo společné koncerty. Tak, aby spolupráce byla co nejužší a nejpřínosnější. Ostrava a Štětín od sebe leží sice geograficky daleko, ale vzájemně je spojuje nejen dálnice (úsměv).
Prof. Dondalska při práci se studenty Katedry sólového zpěvu Fakulty umění OU
Právě sedíme v nové budově Fakulty umění v City Campusu OU. Jak se tady cítíte?
Celý komplex se mi moc líbí, cítím se tady velmi dobře. Je skvělé, že se fakulta nachází trošku dál od centra, v klidné a zelené oblasti, ale zároveň v dostupné vzdálenosti. Studenti i vyučující tady mají skvělé zázemí vytvářející příjemné inspirativní prostředí.
Studenti i vyučující tady mají skvělé zázemí vytvářející příjemné inspirativní prostředí.
Našla jste si v nabitém programu čas projít si Ostravu?
Při současné návštěvě jsem měla buď hodně práce, nebo mi příliš nepřálo počasí. Když jsem ale byla v Ostravě naposledy, prohlédla jsem si třeba areál Dolní oblasti Vítkovice. Je fantastické, že starým budovám v Ostravě nacházíte nové kulturní využití, ať jde o halu Gong nebo třeba galerii v bývalých jatkách… Fascinuje mě, že máte chuť a možnosti v tomto směru město neustále rozvíjet.
Co byste vzkázala nebo poradila ostravským studentkám a studentům zpěvu?
Když budu upřímná, měla jsem pocit, že studenti se málo věnují zpěvu v němčině. Pěvecky jsou na vysoké úrovni, ale zaměřují se hlavně na české autory, Smetanu, Dvořáka, popřípadě známé italské skladatele, ale německým či rakouským dílům se tolik nevěnují.
Zpěv v němčině by jim ale otevřel tolik nových možností, obzvláště když s oběma státy, ve kterých je mnoho divadel a souborů, Česko sousedí. Nechci, aby to znělo jako kritika, ale jako rada, o co mohou svůj repertoár obohatit.
Profesorka Katarzyna Dondalska je jednou z nejvýznamnějších koloraturních sopranistek v současném pěveckém světě. Představila se na významných operních scénách (například Grand Opera v Houstonu, Velšská národní opera, Jihokorejská národní opera nebo Kolumbovo divadlo v Buenos Aires a mnohé další), její mezinárodní koncertní turné ji zavedla do řady slavných koncertních sálů po celém světě. Vystupovala například po boku Královské liverpoolské filharmonie, Symfonického orchestru BBC nebo Německého filmového orchestru Babelsberg. V současnosti také působí na Akademii umění v polském Štětíně.