Od roku 2023 probíhá v České republice pokusné ověřování systému podpory provázejících učitelů, které má být v roce 2026 pevně zakotveno ve školském zákoně. Jejich role je již legislativně vymezena a pilotní školy dostávají na provázející učitelé finanční prostředky. Univerzity poskytují těmto učitelům metodické vedení a rozvíjejí jejich mentorské dovednosti. Díky této spolupráci vzniká partnerství, ve kterém se univerzita, studenti i škola vzájemně ovlivňují a obohacují.

Síť místo osamocenosti

Mnozí zkušení učitelé dříve mentorovali začínající kolegy neformálně a často bez jakékoli podpory. Funkce provázejícího učitele jim konečně dává kompetence, prostor, oporu.

„Dříve byl začínající učitel na všechno sám. Dnes má provázejícího mentora, učící se komunitu, díky kterým získává odborné vedení i zpětnou vazbu. Prostřednictvím provázejících učitelů sledujeme, co se ve školách skutečně děje, a nejsme odtržení od reality,” dodává Martin Tomášek, oborový didaktik z Filozofické fakulty OU, který intenzivně s provázejícími učiteli spolupracuje.

Provázející učitelé tak pomáhají i akademikům reflektovat a inovovat přípravu budoucích učitelů. Vzniká síť spolupráce mezi univerzitami, školami i jednotlivými učiteli.

„Bez komunikace lidí z různých stupňů škol není možné ovlivňovat směřování českého školství,“ poznamenává Taťána Mikulenková, provázející učitelka z Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě, semifinalistka GTP CZ 2025.

Global Teacher Prize Czech Republic (GTP CZ) je odborné ocenění pro učitele základních a středních škol v České republice udělované od roku 2017 organizací EDUin. Cílem GTP CZ je nacházet, oceňovat a motivovat inspirativní pedagogy, kteří přispívají k proměně českého vzdělávání a posílit status učitele v České republice. GTP CZ podporuje oceněné učitele v profesním rozvoji a vytváří komunitu, která poskytuje prostor pro vzájemné sdílení a inspiraci.

Provázející učitelé jsou pro univerzitu nepostradatelnými partnery. Otevírají studentům dveře do reálného školního prostředí. Spolupráce mezi univerzitou a školami je dnes už zaštítěna MŠMT a stojí především na sdílení zkušeností, otevřeném dialogu a společném cíli – připravit nové učitele co nejlépe na jejich profesní dráhu.

„Reforma školství musí jít ruku v ruce s reformou přípravy učitelů. Role provázejícího učitele nesmí být formální – měla by být aktivní, vstřícná a partnerská. Studenti pedagogiky by měli být co nejdříve v přímém kontaktu se školní praxí a měli by zažívat rozmanité modelové situace, které je připraví na reálné pedagogické výzvy,“ říká Petra Helebrantová, provázející učitelka z 1st International School of Ostrava a finalistka téže ceny.

„Role provázejícího učitele je velmi obohacující. Vede k hlubšímu zamyšlení nad vlastní prací, rozvíjí dovednosti v oblasti mentorství. Sdílení zkušeností a vzájemné učení jsou klíčem k profesnímu rozvoji i ke zlepšování celého školství,” doplňuje Petra Helebrantová.

Petra Helebrantová (1st International School of Ostrava) – finalistka GTP CZ 2025.

Kdo je provázející učitel a proč je potřebujeme?

Provázející učitel je zkušený pedagog, který studenty provází praxí, podporuje je a vede. Učitelé v roli mentorů předávají studentům nejen své zkušenosti, ale také jim pomáhají orientovat se v každodenních výzvách učitelské profese. Nabízejí studentům bezpečný prostor pro experimentování, reflexi i získávání zpětné vazby.

Jedna z provázejících učitelek, Taťána Mikulenková, je absolventkou Filozofické fakulty OU, kde vystudovala obor český jazyk,  a zároveň Pedagogické fakulty oborů hudební výchova a sbormistrovství. Později své vzdělání rozšířila o studium anglického jazyka. Dnes působí na Jazykovém gymnáziu Pavla Tigrida v Ostravě, kde se kromě výuky věnuje i provázení budoucích učitelů. „Provázející učitel podporuje studenty učitelství na jejich cestě za vlastním stylem učení,“ říká Mikulenková.

Taťána Mikulenková (Jazykové gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava) – semifinalistka GTP CZ 2025.

Tato funkce neposiluje jen jednotlivce, ale celý ekosystém vzdělávání. Vede k větší otevřenosti mezi fakultami a školami a umožňuje plynulejší přechod od teorie k praxi.

Příklady inspirují: provázející učitelky v GTP CZ 2025

Že je role provázejícího učitele více než jen dozor na praxi, dokazuje i letošní ročník prestižní ceny Global Teacher Prize Czech Republic (GTP CZ 2025). Mezi oceněnými figurují hned dvě výše zmíněné kantorky, které s Ostravskou úzce spolupracují již řadu let. Jejich účast v soutěži GTP CZ potvrzuje, že provázející učitelé mají co nabídnout nejen studentům, ale i celému systému – a že jejich práce je nenahraditelná.

Přínos nejen pro studenty učitelství

Na Ostravské univerzitě již několik let funguje úzká spolupráce s vybranými provázejícími učiteli, kteří studentům nabízejí hlubší vhled do výuky, reflexi konkrétních pedagogických situací a prostor pro individuální rozvoj. Studenti učitelství bývají na praxích často nejistí – nevědí, jak uplatnit své znalosti, a bojí se chyb. Provázející učitel jim pomáhá získat jistotu, překonat tyto obavy, ale navíc tím zůstává v blízkém kontaktu s nejnovějšími pedagogickými metodami, které studenti na praxích aplikují.

I provázející učitelé se totiž učí. V rámci workshopů, intervizí a školení sdílejí své zkušenosti napříč školami a v rámci Komunity vzdělavatelů budoucích učitelů (KVBU) i Českem. Tento prvek společného učení je to, co posiluje kulturu učitelství.

Úvodní fotografie článku je ilustrační.