Centrum podpory vzdělávání na Ostravské univerzitě otevírá zaměstnancům nové možnosti, jak se rozvíjet – ať už jde o pedagogické kurzy a mentoring pro vyučující, interaktivní workshopy nebo kurzy digitálních a komunikačních dovedností. Inovativní projekty, jako festival Učím na Ostravské nebo Očima studentů, propojují univerzitní komunitu a přinášejí nástroje, díky nimž je práce i výuka zajímavější, efektivnější a inspirativní. V rozhovoru s Petrem Durčákem a Petrou Paquet se dozvíte, jak Centrum podporuje každého, kdo chce posunout své dovednosti na vyšší úroveň.
Co vedlo k založení Centra podpory vzdělávání?
Petr Durčák: Vznik Centra podpory vzdělávání je logickým vyústěním světových trendů: rostoucí důležitosti celoživotního vzdělávání zaměstnanců a podpory hlavního poslaní vysokých škol – vzdělávání studentů. Podobná centra jsou už dlouho standardem na západních univerzitách a postupně je zakládají snad všechny české vysoké školy. Vzdělávací aktivity Ostravská univerzita nabízela již dříve, nyní máme možnost to dělat koordinovaně a také ve větším rozsahu.
Petra Paquet: Když jsem na univerzitu před čtyřmi lety nastupovala, vedení vyzvalo zaměstnance, aby přišli s nápady na inovaci výuky. Ozvala se stovka lidí, šlo opravdu o obrovský zájem. Už tehdy se jasně ukázalo, že poptávka vycházela hlavně od samotných vyučujících. Ti chtěli sdílet zkušenosti, navzájem se inspirovat a předávat si poznatky. Tlak na podporu vysokoškolské výuky tedy zároveň přicházel přímo „zdola“ – od těch, kdo stojí každý den před studenty.
V uplynulém akademickém roce Centrum podpory vzdělávání uspořádalo 85 vzdělávacích kurzů. Přes pět set šedesát zaměstnanců univerzity využilo možnost rozvíjet své pedagogické, digitální nebo osobnostní dovednosti z nabídky Centra.
Jakých konkrétních aktivit Centra se mohou zaměstnanci univerzity zúčastnit?
Petra Paquet: Pořádáme například skupinové kurzy, které rozvíjejí kompetence v tom nejširším slova smyslu – od vysokoškolské didaktiky přes prezentační a komunikační dovednosti až po práci s umělou inteligencí či digitálními technologiemi, jako je Excel a Canva. Tematicky se věnujeme jak vyučujícím, tak neakademickým zaměstnancům a zaměstnankyním.
Petr Durčák: Důležitou součástí jsou také facilitační aktivity – například projekt Očima studentů, kulaté stoly nebo neformální setkávání, kde mohou účastníci navzájem sdílet své zkušenosti. A nezapomínáme ani na wellbeing – v nabídce jsou kurzy psychohygieny a osobního rozvoje.
Petra Paquet: Při přípravě našich aktivit se opíráme o vědecky ověřené poznatky o učení a kvalitní výuce. Vycházíme také ze Standardu kvality vysokoškolského pedagoga a dalších rámců. Chceme, aby byla naše univerzita takzvanou Učící se organizací. Ve výsledku totiž nejde o počet kurzů a proškolených osob, i když čísla vypadají dobře, ale jde o to, aby se mezi lidmi na univerzitě přirozeně šířily zkušenosti, nápady a novinky, které pak zlepšují výuku i každodenní práci.
Zmínili jste projekt Očima studentů. V čem spočívá?
Petr Durčák: Jde o setkání garantů studijních programů a týmů podílejících se na jejich realizaci se studujícími v moderovaném prostředí. Očima studentů tak propojuje vyučující a studenty a podporuje diskuzi o dalším rozvoji studijního programu. Metoda umožňuje společně generovat nápady pro budoucí směřování programů, což je důležité nejen v období připravovaných reakreditací. Projekt se osvědčil – dosud se ho účastnilo jedenáct studijních programů na pěti fakultách Ostravské univerzity. Očima studentů jsme pilotovali u nás a aktuálně se implementuje na pěti dalších univerzitách.
Na univerzitě funguje také mentorská skupina. Kdo ji tvoří?
Petr Durčák: Jde o proškolené mentorky a mentory, kteří pomáhají kolegům hledat nové cesty, jak zlepšit či inovovat výuku. Seznam mentorů napříč fakultami je dostupný na SharePointu Učím na Ostravské – každý z nich má své zaměření, někteří se věnují více aktivní pedagogice, jiní hodnocení či testování. Takže si vyučující mohou vybrat, s kým a na čem chtějí spolupracovat.
Petra Paquet: Součástí nabídky mentoringu jsou také Otevřené hodiny. Jde o domluvenou návštěvu výuky, při níž kolega v roli pozorujícího popíše, co v učebně viděl, a pomůže vyučujícímu porozumět, proč některé metody fungují a jiné ne. Vždy je to vedené v podporujícím duchu, se zaměřením na silné stránky a praktické tipy. Otevřené hodiny nabízí i naši mentoři, ale stejně tak si je mohou domluvit kolegové na katedře nebo zájemce můžeme propojit napříč univerzitou. Smyslem je, aby se vyučující mohli učit jeden od druhého a sdíleli dobrou praxi v bezpečném prostředí.
Už teď si můžete zaznamenat, že příští ročník inspiračního festivalu Učím na Ostravské se bude konat 16. června 2026.
Festival Učím na Ostravské připravuje také vaše Centrum, letos se konal už třetím rokem. V čem podle vás spočívá jeho největší přínos?
Petra Paquet: Největší přínos festivalu vidíme v tom, že v jeden den a na jednom místě propojí lidi, kteří by se jinak téměř nepotkali – přestože při práci řeší podobné učitelské otázky a výzvy. Zpětné vazby účastníků ukazují, že kromě samotných workshopů a seminářů oceňují právě možnost sdílení zkušeností, inspirace a navázání nových kontaktů.
Festival je koncipován hodně interaktivně, nestojí na dlouhých frontálních přednáškách, ale na praktických workshopech a diskusích. Díky tomu odcházejí účastníci s konkrétními tipy nebo dovednostmi. A zároveň si odnášejí pocit, že nejsou na výuku sami, ale že je tu komunita, na níž se mohou obrátit.
Na jaké téma byl letos největší ohlas?
Petra Paquet: Velmi pozitivně rezonovalo hlavní téma festivalu – Generace Z. Účastníci ocenili, že jsme do diskusí přizvali přímo studenty ze všech fakult, kteří otevřeně mluvili o tom, co jim ve výuce dává smysl a co naopak ne. To byla podle zpětných vazeb pro mnoho vyučujících cenná zkušenost – slyšet přímo od studentů, jak vnímají vysokoškolskou výuku. Kromě toho si velkou pozornost získaly i praktické workshopy, například „50 odstínů prezentování“ nebo „Slido – koření pro lepší učení“.

Co zaznělo na inspiračním festivalu Učím na Ostravské: Koho vlastně učíme aneb Současná generace studentů
Také čtěte
Jaké nové aktivity aktuálně rozvíjíte nebo rozšiřujete?
Petra Paquet: Momentálně pracujeme na rozšíření pedagogického onboardingu pro nové vyučující a na systému uznávání a oceňování pedagogických zkušeností. Každý semestr sice pořádáme úvodní webináře s radami a tipy, ale chceme jít dál a cíleně oslovit všechny, kdo stojí před prvními výukovými zkušenostmi – nejen nové zaměstnance, ale i doktorandy. Dobře víme, že začátky nebývají jednoduché: nervozita, špatné odhadnutí času, nezvládnutá diskuze se studenty. Přitom existuje celá řada účinných strategií, které mohou tyto obtíže zmírnit.
Petr Durčák: Vedle toho rozšiřujeme nabídku kurzů zaměřených na práci s umělou inteligencí – jak pro vyučující, tak pro administrativní pracovníky. Považujeme za důležité, aby absolventi Ostravské univerzity uměli uživatelsky efektivně pracovat s generativními modely AI, proto se snažíme tuto zkušenost zprostředkovat jejich vyučujícím. Na kurzech ukážeme praktické možnosti využití AI při výuce, výzkumu i každodenní agendě.
Kde mohou zaměstnanci najít informace o vašich aktivitách?
Petr Durčák: Základním rozcestníkem je SharePoint Učím na Ostravské, kam se vyučující dostanou jednoduše přes Portál OU nebo přes naši stránku na univerzitním webu. Aktivní jsme i na sociálních sítích pod značkou Učím na Ostravské, pravidelně také rozesíláme e-mail s měsíční nabídkou vzdělávacích akcí.
Petra Paquet: A pokud má někdo vlastní námět na školení nebo téma, které by univerzitě chtěl nabídnout, budeme rádi, když se na nás obrátí – prostor pro spolupráci tady určitě je.