Skupina osmáků společně diskutuje nad monitorem notebooku. Cíl hovoru je jasný. Doladit model lidské hlavy k dokonalosti. Není divu, výsledný produkt pak společně s lektory výtvarné dílny zašlou do 3D tiskárny, která jejich koncept promění z pouhé vizualizace na fyzický předmět.

„Žáci si osahají tradiční techniky od akvarelu po akrylové barvy na plátně, ale také moderní digitální technologie, jako jsou 3D tisk, práce s iPady nebo vytváření různých 3D modelů pomocí fotek,“ říká absolvent pedagogické fakulty Jakub Michalička, který dílnu lektoruje společně s Martinou Vltavskou. „Na konci si pak vyzkouší, jaké to je být opravdovým umělcem. Společně na chodbě uspořádáme menší, krátkou výstavu,“ vysvětluje lektor.

Učitelé s tiskárnami ještě moc neumí

Během tří dnů se na workshopech vystřídalo žactvo několika ostravských základních škol – ZŠ MUDr. E. Lukášové a Klegova z Hrabůvky, Waldorfské základní školy a střední školy Ostrava a ZŠ a MŠ Volgogradské. Celkově se tak tvoření zúčastnilo na 70 dětí z osmých a devátých tříd.

Právě z poslední jmenované školy dorazila i třída Jany Jedličkové. „Já vůbec výtvarku neučím,“ směje se třídní učitelka, zatímco její žáci zaníceně tvoří malby akvarelem. „Vnímám to jako stmelení kolektivu, ale děti si hlavně můžou vyzkoušet něco nového,“ vysvětluje, proč svou třídu do dílny přihlásila.  „Ne všechny školy mají 3D tisk k dispozici. Anebo když ho mají, učitelé s tím ještě tolik neumí, myslím si,“ dodává.

AI pro středoškoláky

Druhý srpnový týden zažili podobný program rovněž zájemci z řad středoškoláků, kteří se na PdF zúčastnili pětidenní letní školy s názvem Od malby k digitálnímu umění. Kromě tradičních technik a 3D tisku si vyzkoušeli třeba i práci s AI nebo nástroje z řady Adobe. „Letní škola je specifická tím, že není svázaná klasickým rozvrhem ani školními osnovami,“ komentuje lektor programu Jakub Pohludka, který je v současnosti posluchačem magisterského studia na PdF. „Je tam hodně volnosti, takže se dá víc experimentovat,“ pokračuje.

Letní škola je specifická tím, že není svázaná klasickým rozvrhem ani školními osnovami.

Studenti v jeho hodinách zhotovili nejdřív návrhy svých děl na tabletech. Ty pak převedli do fyzické podoby 3D tiskem nebo klasickými výtvarnými postupy. „Na iPadu jsem mohla kreslit úplně, jak chci, ale převod do 3D byl těžší. Tisk mě moc nebavil, ale kreslení v tabletu jsem si užila. Udělala jsem i ilustraci,“ popisuje své dojmy účastnice Ngoc Mai Nguyen. „Studenti si uvědomili, že digitální a tradiční svět se dají propojit a navzájem obohacovat,“ uzavírá Pohludka.

Výukové workshopy uspořádala Katedra výtvarné výchovy v čele s hlavní koordinátorkou programu Terezou Čapandovou. Aktivita vznikla v rámci projektu „Univerzita pro nadání – Univerzita pro školy“ za finančního přispění Statutárního města Ostravy.