Na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity proběhl 6. listopadu inspirativní workshop se zástupci Evropského parlamentu, který se zaměřil na storytelling, práci s osobním příběhem a příležitosti k výjezdům do zahraničí – nejen v rámci programu Erasmus+. Akci zorganizovalo Oddělení PR Pedagogické fakulty Ostravské univerzity.
Workshop „Z Ostravy do Evropy: Tvůj příběh stojí za to slyšet“ proběhl ve dvou termínech, aby se jej mohli zúčastnit jak studenti, tak zaměstnanci fakulty. Úvodní část vedl Štěpán Vranešic, který účastníkům představil široké možnosti, jak se zapojit do mezinárodních aktivit.
Na základě vlastní zkušenosti mluvil o stážích v evropských institucích, ale i o dalších typech zahraničních pobytů – workcampech, Youth Exchange, Training Courses a Evropském sboru solidarity. Studenti tak získali přehled o tom, že existuje mnoho cest, jak rozvíjet své dovednosti a přispět k evropským projektům i mimo klasický univerzitní Erasmus.

Storytelling i kladení otázek
Hlavní část programu vedli zástupci Evropského parlamentu Javier Martín López, Giudi Alidi a Iveta Madarová, kteří účastníkům představili projekt My House of European History (MyHEH). Tato online platforma shromažďuje osobní příběhy lidí z celé Evropy a vytváří tak pestrou mozaiku evropské identity. Javier Martín López nejprve přiblížil fungování projektu i širší kontext práce Evropského parlamentu, čímž studentům umožnil nahlédnout „pod pokličku“ jedné z hlavních evropských institucí. Následně účastníky provedl základy storytellingu, které ilustroval na konkrétních příkladech ze světa filmu – od klasických vypravěčských struktur až po práci s emocemi a pointou příběhu.
Na něj navázala Iveta Madarová, která studentům představila techniky kladení otázek a práci s respondentem. Zdůraznila, že kvalitní rozhovor nevzniká náhodou, ale díky promyšlené přípravě, empatii a schopnosti naslouchat. Právě tyto dovednosti mohou studenti uplatnit nejen při práci s pamětníky nebo v mediální oblasti, ale i ve své budoucí učitelské praxi – například při projektovém vyučování.

Od teorie k praxi
V závěrečné části Giudi Alidi ukázala, jak lze naučené dovednosti prakticky využít při tvorbě obsahu pro platformu MyHEH. Na konkrétních příkladech ukázala, jak se osobní příběh může stát součástí širšího evropského vyprávění a jakým způsobem může i jednotlivý hlas přispět k pochopení společné minulosti.
„Každý z nás má příběh, který může někoho inspirovat nebo pomoci pochopit určitou dobu z nového úhlu pohledu,“ zaznělo během setkání. Účastníci si kromě praktických dovedností z oblasti storytellingu odnesli také motivaci sdílet vlastní zkušenosti a aktivně se zapojovat do mezinárodních projektů.
Studenti a zaměstnanci Pedagogické fakulty tak nyní mají možnost svými příběhy přispět do databáze MyHEH, která je přístupná online v několika jazycích. Spolupráce mezi Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity a Evropským parlamentem tím nekončí – naopak otevírá prostor pro další společné aktivity, které propojují vzdělávání, evropskou identitu a sílu osobního vyprávění.