Adaptační kurzy jsou pro studující často prvním setkáním s univerzitním prostředím. Mohou výrazně ovlivnit jejich studijní úspěšnost i vztah k univerzitě. Jak důležité jsou adaptační kurzy pociťují paradoxně nejvíce ti, kteří se jich nezúčastní – takoví studující se cítí nezřídka vyčleněni z kolektivu, chybějí jim nejen sociální vazby, ale i důležité studijní informace.

Co zaznělo na inspiračním festivalu Učím na Ostravské: Koho vlastně učíme aneb Současná generace studentů
Také čtěte
Začněme seznámením
Setkání organizátorů začalo v duchu adaptačních kurzů, a to dvěma seznamovacími hrami, které si účastníci vyzkoušeli na vlastní kůži. První z nich se hrála v kruhu a je to vylepšená verze toho, kdy všichni postupně řeknou své jméno. Možná hru znáte pod názvem „Adjektivní Anička“.
Jak se hraje „Adjektivní Anička“: První hráč řekne své jméno a přidá k němu také přídavné jméno, které začíná na stejné písmeno (například: trhlá Terka). Další na řadě zopakuje, co řekl ten před ním a přidává svoje jméno. Takto se představí všichni hráči.
Druhá seznamovací hra vychází z pravidel známé hry Bingo. Tato seznamovací hra si u účastníků získala mnohem větší popularitu. Proč? Jak řekla jedna z účastnic: „Oproti předchozí hře to ve mně nevyvolalo stres. V té předchozí se mi špatně vymýšlelo adjektivum, které by fungovalo.” Další z účastníků pak doplnili, že oceňují, že díky bingu se o sobě studenti i něco dozví a neučí se jen mechanicky odříkat jména. Pozitiva však našli v obou hrách.
Jak se hraje „Seznamovací bingo“: Hráči dostanou kartičku s políčky 3×3. Místo čísel v polích stojí nějaké tvrzení (například: Má doma psa). Úkolem je obejít kolegy a zjistit, kdo toto tvrzení splňuje. Kdo takového kolegu najde, tak si jeho jméno do políčka zapíše a tím má toto políčko splněno. Cílem je zaplnit celou tabulku jmény. Držitel nejrychleji vyplněné karty zakřičí: „BINGO!”
Zpětná vazba
Organizátoři by se neměli spokojit jen s vlastní představou o průběhu kurzu, ale měli by se aktivně ptát – co účastníkům vyhovovalo, co jim chybělo a co by příště uvítali jinak. Osvědčuje se nejen bezprostřední reakce přímo během adaptačního kurzu, ale i zpětný pohled s odstupem, kdy už studující mají jasnější představu, co jim na začátku studia pomohlo a co by tehdy ocenili víc. Právě takové podněty jsou důležité pro zlepšování kurzu v dalších ročnících. Jedním z podnětů studujících, který vzešel z šetření v minulém roce, bylo přání, aby byly adaptační kurzy alespoň dvoudenní.
Možnost volby
Další důležitý tip, který na setkání organizátorů zazněl, byla „možnost, nikoliv povinnost“ studujících účastnit se připraveného programu. Jak uvedla Tereza Kuchařová, studující si například sami řeknou o možnost strávit večer u ohně a opékat – takovým přáním se vyplatí naslouchat. Tam, kde je to možné, je vhodné dát prostor aktuálním potřebám a přáním.

Co zaznělo na inspiračním festivalu Učím na Ostravské: Výuka STEM – Aby studující viděli les i stromy
Také čtěte
Nová metodická příručka
Pro organizátory jsme vytvořili metodickou příručku k organizaci adaptačních kurzů na OU, kterou si každý zaměstnanec může ve formátu PDF stáhnout a vytisknout ze SharePointu Učím na Ostravské. Soubor najdete také v online verzi na Moodle spolu s rozšířením o seznam osvědčených lokalit, příklady dobré praxe a zkušeností, a hlavně databází aktivit vhodných pro samotný program adaptačních kurzů.
Databáze se zároveň zaměřuje na to, co současní studenti generace Z vnímají jako atraktivní a zábavné a upozorňuje na aktivity, které už naopak překračují hranici „cringe“ – jsou považovány za trapné.