Mileniál, který má rád změny. Zarytý propagátor mobilit, komunit a vzájemné komunikace. Nadšenec do výměny znalostí, osvědčených postupů a zkušeností. Své duševní zdraví hýčká sportem a cestováním. Takto se Jorge, bývalý studentský ombudsmanem University of Beira Interior, představil během moderované diskuze, která se konala v studentské místnosti dOUpě a byla otevřená všem studujícím i zaměstnancům univerzity.

V diskuzi vedené ombudsmankou univerzity, doktorkou Nikolou Kostlánovou, jsme se dozvěděli o Jorgeho cestě k pozici studentského ombudsmana, ale především jsme byli zcela vtažení do rozhovoru těchto dvou výrazných osobností, které s naprostou lehkostí společně publiku představily pozici ombudsmana.

Ombudsman je jednou preventistou, podruhé metodikem, jindy analytikem. Především je hlavně důvěrníkem, o kterého se můžete opřít. Mezi jeho nezbytné schopnosti a dovednosti patří empatie, respekt k druhým, spravedlnost, nestrannost, nezávislost, morální zásadovost, transparentnost a konzistentnost, za nejdůležitější oba zúčastnění považují dovednost efektivní komunikace, spravedlnost a otevřenost.

„Pokud jste spravedliví, lidé vám budou věřit a důvěřovat. Dobrý ombudsman je ve své praxi otevřený, transparentní, spravedlivý a zvídavý. Základní principy, diverzitu a soudržnost mezi ombudsmany tvoří síť ENOHE a organizace IOA, jejich základní principy se s naším výčtem shodují,” uzavírá výčet charakterových atributů Jorge.

ENOHE (European Network of Ombuds in Higher Education) je evropská neformální síť vysokoškolských ombudsmanů, kteří se díky této komunitě jeden od druhého učí, pomáhají si a v neposlední řadě vytváří pevnější základnu pro funkci vysokoškolských ombudsmanů. Cílem je sdílet přístupy k běžným problémům ve vysokoškolském vzdělávání, rozšiřovat si znalosti a porovnávat pracovní metody jednotlivých vysokých škol, zlepšovat dovednosti a rozvíjet vzájemně kompetence role ombudsosob.

„Řekl bych tedy, že je důležité nevytvářet očekávání, zároveň však být transparentní a dávat lidem příležitost se zapojit – a skutečně je zapojit – do procesu, a to i přesto, že výsledek nemusí být dle jejich očekávání. Myslím, že mnohdy v různých konkrétních případech nemusí studenti dostat to, co si přáli. Vždy je však skvělé, že byli součástí procesu a věděli, co se děje,“ uvedl bývalý studentský ombudsman.

IOA (International Ombus Association) je profesní sdružení, které se zavázalo prosazovat roli vysokoškolských ombudsmanů po celém světě. Členové této organizace upozorňují na vzorce a obavy, řídí změny a podporují tak zdravé organizace. IOA nastavuje excelentní stav tím, že zavádí standardy praxe, etický kodex a certifikuje praktiky ombudsmanů. IOA je také centrem pro profesionální rozvoj a podporu pro ombudsmanů a jejich týmů.

Pokud máte zájem o další podrobnosti, nezapomeňte si pustit kompletní záznam diskuze.