Studium zubního lékařství zahájila Lékařská fakulta OU na podzim roku 2023, přijetí prvních studentů ale předcházely roky náročných příprav. Jak se liší toto studium v Ostravě od jiných českých univerzit? A jaké vlastnosti by měl mít úspěšný zubní lékař 21. století? Nejen o těchto tématech jsme hovořili s proděkanem Lékařské fakulty OU pro zubní lékařství, docentem Martinem Starostou, v článku ze série rozhovorů s vedením Lékařské fakulty OU.
Jak náročná byla cesta k získání akreditace pro nový studijní program zubní lékařství?
Stručně řečeno, velice náročná – a určitě bychom to bez příkladné spolupráce jednotlivých stran nezvládli. Týká se to tedy nejen mne jako garanta oboru, ale zejména paní proděkanky Závacké, děkana Lékařské fakulty i ředitele Fakultní nemocnice.
Svou roli zásadního posunu ve věci sehrály i finanční dotace od města Ostravy a Moravskoslezského kraje. Jen o tom bychom mohli diskutovat celý den, včetně všech výzev, které musely být překonány…
Věříte, že otevření stomatologie na ostravské lékařské fakultě může dlouhodobě změnit dostupnost zubní péče v regionu?
Určitě ano, je to jedna z věcí, která je jednoznačně ověřena. Tam, kde se vyučuje stomatologie, to jest v univerzitních městech, není nedostatek zubních lékařů.
Výuka je inovativní, vysoce individuální a praktická – v nově zbudovaných prostorech s moderním vybavením.
Liší se nějak studium zubního lékařství v Ostravě od jiných českých univerzit? Proč by si uchazeči o studium měli vybrat právě Ostravu?
Zásadní rozdíl je v míře zapojení praktických zubních lékařů do výuky. Bez nich by to nešlo, protože nelze najednou objevit X akademických pracovníků toužících vyučovat na ostravské lékařské fakultě. A přetahovat učitele z jiných fakult není naším cílem.
Z toho důvodu je výuka inovativní, vysoce individuální a praktická – v nově zbudovaných prostorech s moderním vybavením. A to jsou i důvody, proč si pro studium zubního lékařství vybrat Ostravu.
Následující akademický rok čeká vůbec první ostravské studenty stomatologie klinická praxe. Kde ji budou vykonávat a jakým způsobem bude probíhat?
Praxi budou studenti vykonávat na nově vzniklé Klinice zubního lékařství ve Fakultní nemocnici Ostrava a na stávající Klinice ústní, obličejové a čelistní chirurgie. Praxe bude probíhat obvyklým způsobem pod dozorem lékařů obou klinik zařazených do výuky, a rovněž praktických zubních lékařů.
Jaké jsou vaše vize a plány pro další rozvoj zubního lékařství na Ostravské univerzitě?
Plánem je obhájit stávající akreditaci a dokončit následnou na plné pětileté studium. Také zcela stabilizovat situaci jak v preklinické, tak klinické části a dále je rozvíjet nejen ve formě pregraduálního studia, ale i vědy a výzkumu.

„Běžte si za svým snem, stojí to za to,“ vzkazuje studentka druhého ročníku stomatologie Klára Čermáková
Také čtěte
Jak hodnotíte dnešní studenty stomatologie, ve srovnání s generací, která studovala například před dvaceti lety? Mění se jejich přístup ke studiu?
Myslím, že dnes jsou studenti daleko důslednější, vědí, co chtějí a mají již jasnou představu o své budoucnosti. Je ale důležité, aby nedominovala ekonomická vize nad vizí lidskou…
Co vás osobně v minulosti vedlo k zaměření právě na stomatologii?
Ke stomatologii mě přivedla možnost cíleně se věnovat chirurgickému řemeslu, byť v omezené míře – vždy mě totiž víc bavila biologická stránka oboru.
Jaké vlastnosti by měl mít podle vás úspěšný zubní lékař 21. století?
Takové, jako ve stoletích minulých – pořád jde o úzké propojení znalostí a zručnosti rukou. Nicméně v tomto století jsou kladeny na zubního lékaře i další nároky. Musí ovládat moderní techniku, orientovat se ve využití nových léčebných metod ošetření a jejich zavedení do praxe. Musí být schopen vyznat se nejen ve svém oboru, ale částečně v ekonomice, legislativě… Když si v současné době plánujete otevření vlastní praxe, tak se bohužel nejedná pouze o ono „řemeslo“.
Myslím, že dnes jsou studenti daleko důslednější, vědí, co chtějí a mají již jasnou představu o své budoucnosti.
Kdybyste mohl něco změnit ve vzdělávání stomatologů, co by to bylo a proč?
Určitě zvýšení atraktivity práce lektorů na vysoké škole obecně. To jde zajištěním vhodného kolektivu, ale je to spojeno i s přiměřeným ziskem – výplatou. Ten je v současnosti nepoměrný mezi soukromým sektorem a oficiálním tabulkovým platem na vysoké škole.
Jaké byly vaše hlavní priority, když jste přijal nabídku stát se proděkanem? Podařilo se vám v tomto ohledu už některé z nich zrealizovat?
Hlavní prioritou bylo založit a rozvinout úspěšnou výuku stomatologie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity, a to i přestože se říkalo, že to nejde. A ačkoliv jsme teprve na začátku cesty, tak je vidět, že realizace se daří.