Tento článek byl zařazený do rubriky Archvív. Informace nejsou již aktuální!

Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem se studenti katedry dějin umění FF OU zapojili do příprav letního programu pro školy a veřejnost. Na hradě Rožmberk studenti organizovali speciální prohlídky pro rodiny s dětmi a žáky základních a středních škol s názvem Jeřáby táhnou na Jakobínku. Na prohlídkách se návštěvníci seznámili se středověkým stavitelstvím při obnově kamenné středověké věže Jakobínka, která v současné době prochází neobvyklou rekonstrukcí. Restaurátoři totiž postupují stejně jako středověcí mistři, využívají kopie středověkých nástrojů i dobové podmínky. Návštěvníci viděli autentickou stavbu hradu a pod vedením studentů si v prvním červnovém týdnu mohli i sami vyzkoušet, jak se ve středověku stavěla věž či jak fungoval dřevěný jeřáb. „K přiblížení pracovních postupů využíváme zmenšené funkční repliky středověkého jeřábu s otočným ramenem, nakloněnou rovinu, vozík s pákovým pohonem a podobně,“ doplňuje Eva Neprašová z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích. Naši studenti v roli průvodců detailně popisovali mechanismy a technologie stavby i pomocných strojů a místy vyzvali dobrovolníky z řad návštěvníků hradu, aby si vyzkoušeli například práci s rumpálem. Stavební práce budou na hradě až do roku 2019, přičemž kastelánka hradu Andrea Čekanová slibuje, že pro velký zájem plánují praktické ukázky středověkého stavitelství i během prázdnin.
Hornická minulost děti baví
Ostravští žáci základních škol zase měli možnost zažít hornickou minulost na vlastní kůži. Právě život v hornických koloniích a hornické profese, byly hlavním tématem edukačního programu studentek oboru praktického předmětu Muzeologie, kulturologie a monumentika katedry dějin umění FF OU. Program se uskutečnil v prostředí Národní kulturní památky Důl Michal, kde se žáci třetích tříd zábavnou formou seznamovali s vybavením dolu, dobovými fotografiemi i běžným životem hornické rodiny. Samy mohly vyzkoušet, jak složité bylo soužití až 14ti členné rodiny ve stísněných podmínkách hornického domku, ochutnaly typické hornické jídlo – chleba se solí a sádlem, a nebo si ověřily tíhu sebezáchranných přístrojů. „Věřím, že díky těmto edukačním programům se děti lépe identifikují s místem, v němž žijí a získávají k němu pozitivní vztah. Naši studenti se pak učí práci s veřejností, kreativitě a seznamují se s praxí. Mohou si vyzkoušet, jak je náročné připravit atraktivní program, který by bavil široké spektrum návštěvníků a zároveň jim přiblížil historii a prohloubil vztah k památkám,“ uvádí dr. Jordánová hlavní přínosy praxe.