Na jaře odstartoval projekt Univerzitní školy Ostrava (zkráceně UNISO) připravující půdu pro vznik nové školy. O tom, jaké jsou cíle takové školy a jak se na jejím zrodu mohou podílet studující Ostravské univerzity, jsme se bavili s doktorem Martinem Tomáškem, který je s tímto záměrem od začátku spojen.

Autorem článku je Martin Mojžíšek, student bakalářského studia učitelství historie a společenských věd na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. Ve svých článcích rád přináší nejrůznější tipy a věnuje se tématům, které univerzitou hýbou.

V čem spočívá jedinečnost projektu?

UNISO koncipujeme jako širokou inspirační platformu pro moderní vzdělávání a řešení výzev našeho regionu v oblasti vzdělávání. Podílet se na ní budou akademici i praktici, podporující profese, studenti i vědecké kapacity. Přejeme si, aby univerzity, které připravují budoucí učitele, měly co nejblíže k pedagogické praxi, a toho můžeme dosáhnout hlavně tím, že budou moci samy nebo s dalšími aktéry zřizovat vlastní, takzvané klinické školy. Pak budou moci naplňovat vzdělávací strategie státu, realizovat výchovu a vzdělávání na úrovni dnešního stavu poznání, bezprostředně zkoumat dopad jednotlivých přístupů na kvalitu vzdělávání a na základě vědeckých dat zpětně ovlivňovat přípravu učitelů. Nepůjde přitom o uzavřený ekosystém, chceme tyto poznatky sdílet se spolupracujícími školami a zároveň se od nich učit.

Jak si novou školu představujete?

Podstatné pro nás je, aby složení dětí co nejvíce odpovídalo sociálnímu a vzdělanostnímu profilu Ostravy a regionu, a děti se tak učily vzájemně se respektovat a spolupracovat. UNISO nemá být školou elitní, ale modelovou, školou, která bude schopna rozvíjet každé dítě v souladu s jeho talentem a potřebami. Představujeme si naši školu jako vzájemně se učící komunitu, v níž na sebe jednotlivé stupně – mateřský, základní a střední – plynule navazují a jsou v co nejtěsnějším možném kontaktu, včetně prostorového. Škola jako učící se komunita by podle našich představ měla žít po celý den i rok – díky spolupráci s obcí Trojanovice získáme možnost školy v přírodě a letních táborů mimo Ostravu.

Je tento koncept nový, nebo už někde funguje?

První podobnou školu založil John Dewey v roce 1896 v Chicagu, takže o horkou novinku zrovna nejde. První laboratorní škola u nás vznikla v roce 2016 – Labyrinth Brno má dnes nejen základní, ale i střední stupeň a je spolupracující školou Masarykovy univerzity. V přípravě podobného typu školy je spolu s námi nejdále Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, nicméně pokud se tato idea prosadí a její realizace bude úspěšná, mohly by se stejnou cestou vydat i další české univerzity. Pomocnou ruku nám v tom nabízí mezinárodní síť laboratorních a univerzitních škol, s níž již několik let spolupracujeme.

Kdo s myšlenkou zřídit školu na Ostravské přišel?

Otcem myšlenky byl bývalý rektor profesor Jan Lata, ta ovšem potřebovala určitý čas, aby se v našich hlavách zahnízdila. Současný rektor docent Petr Kopecký ji měl ve svém volebním programu a silnou podporu má u děkana pedagogické fakulty profesora Daniela Jandačky. Nejde přitom pouze o věc fakult připravujících učitele, svoji roli chtějí hrát i ty ostatní. Na jiných univerzitách se setkávám s tím, že nám takto jednoznačně vyjádřenou podporu závidí.

Do vzniku nové školy se v rámci volitelného předmětu mohou zapojit také studenti naší univerzity, co mohou očekávat?

Předmět je realizován ve čtyřech semestrech, které se ale vzájemně nepodmiňují. Jeho první část je zaměřena na tvorbu kurikula a probíhá právě teď. Na jaře se zaměříme na moderní výukové metody, na podzim příštího akademického roku na vytváření podmínek umožňujících zapojení širokého spektra dětí i jejich rodičů, příští jaro se pak budeme věnovat způsobům, jak školu proměnit ve „výzkumnou laboratoř“.

Předmět připravujeme a učíme společně s doktory Markem Václavíkem a Ondřejem Šimikem (PdF), doktorkou Barbarou Baarovou (PřF) a mojí kolegyní z Filozofické fakulty, doktorandkou Žanetou Stiborskou. Naší snahou je tímto způsobem připravovat pro novou školu tým učitelek a učitelů, kterým nechybí odvaha měnit české školství.