Na důležité kroky vedoucí k posílení sociálního bezpečí a transparentnosti na akademické půdě se v uplynulém roce soustředila Ostravská univerzita. Prokázala, že je pro ni klíčové vytvářet bezpečné prostředí, ve kterém mohou všichni studující, akademičtí i neakademičtí pracovníci a pracovnice svobodně komunikovat a efektivně řešit problémy spojené s diskriminací, obtěžováním, nerovným zacházením, genderovými stereotypy a předsudky.
Naší prioritou je naslouchat a efektivně pomáhat při řešení nežádoucích situací či konfliktů na celé univerzitě.
Univerzita se zaměřila na řadu iniciativ na podporu sociálního bezpečí. Jedním z klíčových opatření bylo vytvoření pozice ombudsmanky, kterou vykonává Nikola Kostlánová. Spolu s ombudsmankami Lékařské a Filozofické fakulty a kontaktními osobami z jednotlivých fakult, ústavu a Rektorátu vznikl tým soustředící se na prevenci i praktické řešení problémů.

Workshop na téma sociálního bezpečí otevírá důležitou debatu
Také čtěte
„Naší prioritou je naslouchat a efektivně pomáhat při řešení nežádoucích situací či konfliktů na celé univerzitě. Každý může přijít bez obav a otevřeně sdílet své obavy či konkrétní problémy. Přestože jsme v oblasti sociálního bezpečí spíše ve fázi „hašení požárů“, každý vyřešený podnět, zavedené opatření či preventivní aktivita nás posouvá k žádoucímu cílovému stavu, a tím je vytvoření bezpečného prostředí bez nežádoucích projevů chování, jako je šikana, obtěžování, zastrašování, nerovné jednání a podobně,“ říká Nikola Kostlánová.
Mezi klíčové aktivity univerzity patří informační setkávání a workshopy zaměřené na vzdělávání zaměstnanců a zaměstnankyň univerzity a studujících o jejich právech a efektivních metodách řešení konfliktů a dalších problémů z oblasti sociálního bezpečí. „Chceme, aby každý měl jasno, kde hledat pomoc a jak postupovat,“ doplňuje Jana Pająk, kontaktní osoba Rektorátu.
Chceme, aby každý měl jasno, kde hledat pomoc a jak postupovat.
Kromě toho univerzita vytvořila sérii videí, která poukazují na často se vyskytující problémové situace. Tato videa vizualizují problémy, pojmenovávají je a ve spolupráci s předními odborníky nabízejí praktické návody, jak situace nejlépe řešit. Zaměstnancům, zaměstnankyním a studujícím jsou navíc k dispozici dva online kurzy zaměřené na oblast sociálního bezpečí.
Dalším důležitým krokem bylo vytvoření dokumentu „Praktický průvodce sociálním bezpečím na Ostravské univerzitě“. Tento průvodce stanovuje očekávaný standard otevřeného a respektujícího chování, které by měl znát a akceptovat každý člen a členka univerzitní komunity.

Praktický průvodce sociálním bezpečím na Ostravské univerzitě
Také čtěte
Jedním z úspěchů uplynulého roku bylo zlepšení procesu mediace v konfliktních situacích, což pomohlo předcházet dlouhodobým neshodám. Tím se podařilo posílit důvěru mezi studujícími, zaměstnanci a zaměstnankyněmi, což je klíčové pro zdravý akademický život.
Podpora a spolupráce vedení univerzity byla pro úspěch těchto iniciativ klíčová. Pozitivní ohlasy potvrzují, že zvýšená pozornost věnovaná sociálnímu bezpečí je krokem správným směrem. Ostravská univerzita se zavázala k dlouhodobému úsilí zaměřenému na vytváření kultury respektu, otevřenosti a rovnosti, což bude nadále přispívat k růstu a rozvoji celé univerzitní komunity. Tento první rok je však pouze začátkem dlouhé cesty ke zlepšení sociálního bezpečí na univerzitě.
Abychom přiblížili systém sociálního bezpečí na Ostravské univerzitě, vytvořili jsme v roce 2024 sérii reelsů. Tato krátká videa představují nejen samotný systém, ale i role ombudsmanky a kontaktních osob. Cílem je zajistit snadnou dostupnost informací a podpořit otevřenou komunikaci v rámci univerzitní komunity. Tyto reelsy budou představeny v následujících měsících na sociálních sítích.