Také letos jsme v mezinárodním týmu univerzit aliance připravili sérii tematických webinářů a intenzívní týden workshopů jako příležitost podívat se vybrané aspekty výuky a vzdělávání z perspektiv různých vzdělávacích systémů, kulturních zvyklostí a akademických disciplín. Kurz je organizován jako kombinovaný intenzívní program (Blended Intensive Programme, BIP), sestává z pěti setkání online a pěti intenzívních dnů společné práce „on site“, tentokrát na partnerské Univerzitě v Örebro ve Švédsku (s podporou programu Erasmus+ pro zaměstnanecké mobility). Jednotlivými tématy Vás provedou odborní pracovníci center pro podporu výuky a vzdělávání a vyučující Univerzity v Örebro, v Bielefeldu, Tours, Salernu a Ostravské univerzity.
Webináře jsou úzce provázány s prezenčními workshopy, cíle kurzu naplňují společně, očekává se proto, že se všichni zájemci o kurz zúčastní jak virtuálních, tak i osobních setkání.
Ve II. ročníku kurzu se soustředíme na to, co mohou vzdělávání přinést prvky internacionalizace výuky, jak efektivně využívat digitálních nástrojů a zapojovat studenty do akce a jak připravovat výuku tak, aby se všem studentům učilo co nejlépe. Rozvíjíme dále téma umělé inteligence ve vzdělávání a také otázky, jak ve výuce reflektovat udržitelnost a zásadu rovného přístupu.
Popis programu kurzu, včetně kompletního časového rozvrhu od dubna do června 2026 a odkazu pro přihlášku, najdete na Sharepointu Centra mezinárodní spolupráce. Přihlašování probíhá online a bude otevřeno do 15. prosince 2025, nebo do naplnění kapacity kurzu.
S jakýmikoliv dotazy se prosím ozvěte Renátě Tomáškové, ideálně e-mailem na adresu renata.tomaskova@osu.cz.
A co si od takové nabídky slibovat? Přečtěte si, co kurz nabízel a jak ho viděli vaši kolegové a vaše kolegyně loni:
V dubnových a květnových týdnech 2025 pracovalo společně i v malých týmech více než čtyřicet akademických pracovníků, hledali cesty k efektivnímu aktivnímu zapojení studentů kolaborativními úkoly a aktivitami (Everybody’s on board: student-centred collaborative approach) a metodou „převrácené výuky“ (The Flipped Classroom Approach in Higher Education), rozšiřovali si pole pro volbu metod hodnocení studentů (Assessment in EMI Contexts), věnovali se etice využívání AI na univerzitách (AI in Higher Education) a otázce, jak promítnout do vzdělávání cíle udržitelnosti a zásady rovnosti (Sustainable teaching in terms of diversity, equality and gender).
Intenzívní týden osobní spolupráce hostila v červnu 2025 Ostravská univerzita: vedle série workshopů navazujících na webináře měli účastníci možnost se potkat s dalšími kolegyněmi a kolegy z Ostravské univerzity a rozvíjet novou spolupráci během “Tapas mingle session”, poznávat Ostravu s “GEO challenge game” a poznat důvěrně Důl Michal. Během “NEOLAiA Open Science Festival” se seznámili se s některými aktuálními výzkumnými tématy humanitních a společenských věd, zvláště s výsledky zkoumání komunikace online a aplikace komunikačních technologií ve výuce. V neposlední řadě měli účastníci kurzu vzácnou příležitost být součástí závěrečných prezentací studentů univerzit aliance, kteří během dvou týdnů “NEOLAiA Summer School in Humanities and Social Sciences” pracovali na terénním výzkumu historie a současnosti Vítkovic.
S reflexí celého kurzu a s návrhy na jeho vylepšení a další rozvoj se účastníci svěřili v anonymním dotazníku online a jejich zpětná vazba se stala východiskem přípravy II. ročníku:
I like the format of the BIP – the topics/areas first introduced online and then explored in detail onsite. Moreover, being able to meet the participants in person is a great added value:-) I also like the partly flipped structure of both the online meetings and the onsite workshops – that way (ideally) everybody participates.

The course has brought new ideas for new activities and for a good group dynamic, new energy and confidence to find my own ways, and the inner feeling of support and of belonging to an inspiring community.

Participating in the BIP has broadened my perspective on current challenges and innovations in higher education, particularly in areas such as AI integration, assessment strategies, and inclusive teaching. The intercultural exchange and exposure to diverse educational practices inspired me to reflect critically on my own methods and incorporate more collaborative, student-centred approaches in the classroom. It also encouraged me to foster deeper international engagement within my institution by sharing insights and exploring potential partnerships.

I have learned new methodologies that I can implement in my classes and make them more innovative.

I gained insights in intercultural communication, mentorship strategies that can be implemented in professional context and education for sustainable development as an integrated approach. I liked working in small groups, having enough coffee breaks in between, different experts presenting and facilitating their topics and the creative outlets when making posters.
