Při studiu medicíny či ošetřovatelství se studenti dostávají na operační sál až na závěr studia a bez jakékoli předchozí zkušenosti. Nové technologie, jakou je virtuální realita (VR), jim mohou tuto zkušenost přiblížit dříve, než to umožňují v současnosti osnovy výuky. Edukace ve VR dokáže vytvořit komplexní bezrizikové realistické a kontrolované prostředí, ve kterém si studenti bez jakéhokoli omezení mohou procvičovat různé léčebné postupy a techniky. Produkt VR Surgery by měl být uveden do výuky postupně během let 2025–2027. Nyní na jeho vývoji pracuje v rámci projektu LERCO multioborový tým složený ze zdravotníků a techniků, v jehož čele stojí docent Michal Filip.
Svou první operaci si studenti vyzkouší i bez potřebné kvalifikace
„Hlavním cílem modulu VR Surgery je seznámit studenty s postupem jednotlivých operací. Umožní studentům si vše osahat, získat povědomí, jistotu, zautomatizovat si některé postupy, aby při reálném výkonu nemuseli přemýšlet nad postupem operace, ale vše už měli nacvičené. A přesně v tom jim pomůže virtuální realita. Má potenciál skvěle připravit budoucí lékaře a zdravotní sestry na praxi. Jsem přesvědčen, že výuka lékařské péče se díky tomu zase posune dál,“ vysvětluje hlavní výhody vzdělávacího modulu Jakub Doležel, jeden z členů multioborového týmu, který zároveň pracuje v Centru telemedicínských služeb Fakultní nemocnice Ostrava.
V tuto chvíli tým odborníků vyvíjí tři základní moduly simulující různé typy chirurgických a neurochirurgických operací, aby je mohli co nejdříve začít využívat studenti pregraduálního i postgraduálního vzdělávání. Do budoucna se počítá s řadou rozšíření, aby si nejen budoucí lékaři, ale i další zdravotnický personál, mohli natrénovat řadu zákroků spojených s předoperační i pooperační péčí. O výukový modul už projevili zájem i další odborníci z různých medicínských oborů, protože jim umožňuje projít celý operační zákrok krok za krokem i během reálné operace. Lékaře dokáže během operace přesně navigovat a v kombinaci s pokročilými monitorovacími technologiemi minimalizuje jakékoli komplikace a rizika.
Co studenta ve virtuální realitě čeká
Vývojově nejpokročilejší je modul zaměřený na techniku zavedení intrakraniálního tlakového ICP čidla. Tento výkon pro monitorování průběhu závažného poškození mozku, například v důsledku úrazu, vyžaduje maximální přesnost a pokročilou dovednost celého operačního týmu. Operatér, typicky například student postgraduálního vzdělávání, si bude moci tento výkon „nacvičit“ před reálnou operací a důkladně se připravit na reálnou klinickou situaci.
„Modul umožňuje úplně první nácvik reálné situace, aby medici získali představu, jak výkon probíhá, jaké použijí pomůcky. Probíhá to tak, že uživatel se připojí prostřednictvím brýlí na virtuální realitu, čímž se ocitne ve virtuálním chirurgickém sále, kde leží pacient a je zde připraven stolek se všemi potřebnými nástroji. Studenta během operace navádějí informační bubliny, zeleně se zabarvují nástroje, které musí použít, a také vidí, kde přesně a jak má s nimi pracovat,“ popisuje Jakub Doležel.
Velkou výhodou této výukové metody je i možnost zobrazení simulované operace na obrazovce, takže vyučující může studentům komentovat, co se právě děje, jak dále postupovat a proč.
Projekt LERCO umožní vývoj vzdělávacích modulů, které budou přesně odpovídat potřebám lékařských fakult. Nejenže ostravské pracoviště nemusí využívat jiné komerční produkty, ale naopak cílem je nabídnout tyto aplikace dalším vzdělávacím subjektům i řadovým uživatelům. „Produkt neustále zdokonalujeme a rozšiřujeme. Jsme schopni také připravit moduly na konkrétní požadavek. Jsem přesvědčen, že naše moduly pro virtuální realitu mají velký komerční potenciál,“ věří Doležel.
Nově budovaný vědecko-výzkumný hub
Life Environment Research Center Ostrava (LERCO) je nově budovaný vědecko-výzkumný hub, který jako jeden z nástrojů umožňuje transformaci Moravskoslezského kraje (dále MSK) z „uhelného” na „zdravější a chytřejší” region. Špičkově vybavené zázemí a devět excelentních výzkumných týmů projektu umožní realizaci aktivit v širokém a unikátním mezioborovém zaměření v biomedicínských, přírodovědných a behaviorálních oborech, od základního výzkumu přes experimentální vývoj po aplikovaný výzkum, napříč vědeckovýzkumnými institucemi (OU, FNO, VŠB-TUO) a dalšími spolupracujícími vědeckovýzkumnými i komerčními subjekty z praxe v ČR i v zahraničí.
Cílem projektu je komplexní podpora rozvoje inovačního vědeckovýzkumného potenciálu MSK kraje v netechnických oborech s dopadem na: zdraví obyvatelstva, rozvoj spolupráce vědy a výzkumu s komerční sférou (podpora vzniku spin-off a start up firem), podporu zaměstnanosti v kraji, zvýšení atraktivnosti regionu ve vědě a výzkumu, vzdělávání a municipality poskytnutím inovačních nástrojů.
Projekt není postaven na komerčních aktivitách nebo jejich podpoře, pouze z dlouhodobého horizontu připravuje vhodné zázemí pro další možnou (a žádoucí) spolupráci vědeckovýzkumné sféry s aplikační sférou v MSK, která tu regionálně dosud nebyla dostatečná.
Úvodní fotografie: Ilustrační foto, autorka Darlene Alderson, zdroj: Pexels