Vašek Čajka s Klárkou Marcinkechovou jsou studenti 3. ročníku Pedagogické a Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity se svéráznou představou o cestování. O dodávce Vašek snil už mnoho let, téměř od dětství. Přispěla k tomu i snowboardová komunita, ve které se pohybuje a kde obytná dodávka je zcela běžnou výbavou vzhledem k ceně sportovního vybavení a ubytování v hotelech při závodech. Bylo jen otázkou času, kdy si Vašek pořídí svou vlastní.

V květnu 2021 přišlo pevné rozhodnutí. Začal šetřit a plánovat tak, aby si do roka a do dne dodávku mohl koupit. Původně chtěl jen něco jednoduchého, klidně staršího a „punkového“. Naštěstí se dařilo, práce bylo dost a s přibývajícími prostředky přibývaly i Vaškovy nároky. V listopadu se pracovitost a dlouhé projíždění inzerátů vyplatilo. Dodávka Ford Transit Custom byla doma. Dobrodružství mohlo začít!

Už rok před koupí se Vašek s Klárkou natěšeně dívali na různá videa o přestavbách dodávek, ale jakmile auto koupili, nadšení trochu opadlo a najednou se jim žádná přestavba řešit nechtěla. Dlouho jim to nevydrželo a začátkem letošního roku už Vašek řešil první nutné opravy v servisu, aby mohla na jaře přestavba začít a dodávka byla připravena vyjet.

Hned od začátku to byly stresy. Jakmile jsem ji koupil, začalo mi docházet, že to je auto, a budou mě čekat další výdaje. Pokud pojedeme třeba do Norska a něco se nám tam pokazí, tak musím mít na to nechat ho odtáhnout zpátky do Česka.

Zrod pojízdného domova

Od půlky března až do konce června trávil Vašek doslova každou svou volnou chvíli prací na dodávce. Díky volnějšímu semestru se mohl pět dní v týdnu věnovat přestavbě. Veškerému čištění, řezání a stavění ale předcházelo důkladné plánování nejenom proto, aby se zpětně nemuselo nic předělávat, ale také kvůli požadavkům na přepis dodávky na obytné auto. K uznání přepisu musí být všechen nábytek pevně připevněn ke karoserii. Status obytného auta ulehčí Vaškovi a Klárce cestování, do některých míst by se z důvodu zákazu vjezdu nákladních vozidel nedostali. V případě nehody v zahraničí by mohli mít problém kvůli chybějící přepážce mezi kabinou a nákladním prostorem, auto by neprošlo na technické kontrole, a ještě k tomu by platili vyšší pojistku než u obytného auta.

Občas jsem jen hodiny seděl a přemýšlel, jak to udělat, aby všechno sedělo.

Po dokončení všech návrhů a nákresů přišla konečně na řadu ta nejlepší část! Čím jiným začít než důkladným úklidem. Pod plastovou podlahou se naštěstí neskrývala žádná rez, a tak stačilo odmastit všechny stěny, vytřít podlahu a dodávka byla jako nová. Nutnými kroky byly bezesporu izolace a zateplení, zvlášť když Vašek s Klárkou plánují hodně cest v zimních měsících.

Vysněný výlet v dodávce je pro mě každý víkend v Alpách se snowboardem.

I když hodně věcí zvládal Vašek sám (například elektřinu, kterou dokázal zapojit jen s pomocí videí), s dřevěnou konstrukcí a nábytkem potřeboval pomoct od někoho zkušenějšího. Stačilo, aby zjistil jak na to, a už to šlo. S pomocí Klárčina otce postupně přibývalo dřevěné obložení, podlaha i nábytek. Na podlahu se položilo lino, aby se ochránilo dřevo, a další část byla kompletní!

Přestože se v obytném prostoru Vašek ani Klárka úplně nepostaví (výška stropu od podlahy je jen 1,5 metru), mají uvnitř vše, co potřebují. Celou šířku mezi kabinou a obytným prostorem zabírají skříňky. V první části skříněk se ukrývá celý elektrický systém – baterie, měniče napětí, záložní baterie a tak dále. Další části zabírá lednička a kanystry s vodou společně s věcmi na vaření. A protože úložného prostoru není nikdy dost, další skříňka je u posuvných dveří a spoustu se toho vejde i pod rozkládací postel. S sebou tak můžou vzít venkovní posezení, věci na lezení i slackline.

Na postel je Vašek pyšný nejvíc. Je opravdu pohodlná (pomalu lepší než doma), ve složeném stavu nezabírá moc místa a slouží jako gauč. Cena matrace na zakázku byla srdcervoucí, ale kvalitní materiál a šikovná babička dělají divy. Pokud někdo zatouží po sprše, není nic jednoduššího, než dát kanystr s výčepem na střechu a připnout hadici.


Čas vyrazit do světa

V červnu 2022 byla dodávka dokončena a připravena na první dobrodružství, třítýdenní dovolenou, na kterou jeli až do italských Alp a pak zpátky přes Rakousko a Tatry. Plní nadšení vyrazili v půlce července směr Brno. Po zhruba 150 kilometrech se štěstí vypařilo a rozsvítila se kontrolka motoru. Už jednou čištěný filtr pevných částic se ucpal, tak přečkali noc na odpočívadle a hned ráno vyjeli do servisu. Po týdnu byla dodávka v pořádku, a proto Vašek s Klárkou nelenili a vyrazili znovu na cestu, tentokrát rovnou do Tater. Kousek před kempem, kam měli namířeno, se opět rozsvítila kontrolka motoru… Do kempu dojeli v pořádku, a i když s dodávkou nemohli jezdit podle plánu, užili si ji, jak jen to šlo.

S nadějí v srdci, že rychlá oprava v kempu pomůže motoru spalovat se vydali ještě do Rakouska. Bohužel se po osudných 150 kilometrech rozsvítila ona kontrolka… Hned ráno zavolali do oblíbeného servisu. Ani tam už nevěděli, co s tím. Ve zbývajícím týdnu dovolené vyrazili v autě, jako už mnohokrát předtím. Po vyzvednutí opravené dodávky neváhali a znovu vyjeli, tentokrát na víkendové snowboardové závody. Cestou zpět se Vaškovi a Klárce znovu přilepila smůla na kola. Objevila se už jednou řešená porucha. Problém byl s poloosou spojující kola s motorem, kterou měnili letos v lednu. „Návrat do servisu byl vtipný, už nás tam znají,“ prohlásil Vašek s úsměvem.

Ač se může zdát, že se zatím nikam s dodávkou pořádně nepodívali, pár kratších výletů zažili. Úplně poprvé, ještě bez postele, vyrazil Vašek na školní kurz do Pasohlávek. Kromě Tater byli společně na Těrlické přehradě i na víkend na svatbě v Beskydech. „Nemusíme řešit odvoz z akcí, prostě přespíme.“

Sice je nakonec dodávka menší (než čekali), ale vleze se do ní víc, než potřebují. Postupem času zjistili, i díky poslednímu výjezdu na Balt v autě, že nepotřebují skříňky překypující vybavením a že je spousta dekorací spíše přítěží. Jediné, co mají v dodávce „vystavené“, je pověšený lapač snů. S čím by se klidně trochu rozšoupli, jsou polepy z vnější strany dodávky. V budoucnu možná nějaká malá nenápadná nálepka přibude.

Na výsledku si dali záležet, cílem bylo kvalitní a stylové provedení tak, aby auto neztratilo na hodnotě. Přestavbě Vašek věnoval hromadu času, peněz a především srdce, bez kterého by to nešlo. Stačí spočítat náklady na koupi dodávky, opravy, nářadí, materiál, benzín a vyjde částka na opravdu pěknou dovolenou.

Šel jsem do toho s tím, že to chci zkusit, naučit se ty věci dělat a mít motivaci víc pracovat. Přestavba mě moc bavila, až jsem si říkal, že nebudu mít co dělat, až budu mít hotovo. Už jsem přemýšlel, že bych dodělal tuhle dodávku, prodal ji a začal předělávat další.

Budoucí kilometry

Dodávku přijal Vašek se všemi výzvami jako jeho první vlastní auto. Myslet na limity auta, drahé pojištění i obavy ze ztráty finančního polštáře v případě nečekaných velkých výdajů. Od okolí se dočkal pozitivních reakcí, obzvlášť od svých rodičů. Všichni známí by si dodávku nejradši půjčili a vyrazili na dovolenou. Když všechno půjde dobře, Vašek a Klárka s dodávkou plánují vyrazit do Španělska, Portugalska, norských Lofot nebo kamkoli vyjedou na Erasmus. Víkendy v Alpách se snowboardem jsou samozřejmostí.

Pokud bude Vaškovi přestavba opravdu chybět a pustí se do další dodávky, bude pro něj proces nepochybně jednodušší. Ve videích na YouTube nikdy nenašel, co potřeboval pro svůj typ auta a musel si poradit sám. Nepopírá ani možnost, že by o dodávce začal psát blog, aby přispěl svými zkušenostmi a někomu dalšímu pomohl při přestavbě.

Pokud se chystáš na přestavbu dodávky nebo o tom uvažuješ, neváhej Vaškovi napsat třeba na Facebook – Vašek Čajka. Rád poradí a pomůže!