Řadu zajímavých a inspirativních miniprojektů vytvořili v rámci svých odborných praxí studující Sociální práce na Fakultě sociálních studií OU. Tyto projekty nejenže obohatily jejich postupně nabývající profesní zkušenosti, ale byly také přínosem pro klienty, klientky i zaměstnance a zaměstnankyně daných institucí.
Cílem odborné praxe je nabýt zkušenosti s výkonem sociální práce – získat, umět použít a dále rozvíjet kompetence potřebné pro výkon povolání sociálního pracovníka. Součástí praxe je také seminář, kde účastníci reflektují její průběh, kriticky analyzují získané znalosti a dovednosti, rozvíjejí schopnosti kritického myšlení a identifikace s hodnotami sociální práce. Studenti diskutují o svém profesním rozvoji, plnění individuálního cíle i úkolů vztahujících se ke konkrétní odborné praxi.
Připravil jsem si společenskou hru, pro vítěze jsem vytvořil dárkový balíček a pro ostatní jsem přichystal malé občerstvení. Všichni zúčastnění klienti i zaměstnanci byli velmi spokojeni.
V letním semestru mají studující druhého ročníku, kromě jiného, naplnit úkol, v němž ve spolupráci se sociální pracovnicí nebo pracovníkem identifikují jednu konkrétní potřebu daného pracoviště, pracovníka nebo klienta. Poté se domluví na možnostech naplnění této potřeby, sestaví plán realizace, a nakonec vše zhodnotí. Seminář k odborné praxi navíc poskytuje skvělý prostor pro sdílení a spolupráci v malé studijní skupině.
„Mým cílem bylo vytvořit aktivitu pro klienty a klientky v domově pro seniory. Připravil jsem si společenskou hru, pro vítěze jsem vytvořil dárkový balíček a pro ostatní jsem přichystal malé občerstvení. Všichni zúčastnění klienti i zaměstnanci byli velmi spokojeni. Tento mini projekt mi pomohl rozvíjet kreativitu a schopnost navazovat kontakt s klienty i zaměstnanci,“ uvedl student Matěj Chlappek. „Jeden by si řekl, že organizace společenské akce není nic náročného, ale mě tento počin obohatil o další zkušenosti, které jednou v praxi sociální práce upotřebím,“ doplnil.
Studentka Tereza Petrášová spolu s mentorkou identifikovala potřebu vytvoření letáku, respektive návodu, pro klientky a klienty ohrožené návykovými látkami, jak si efektivně najít práci. „Leták se mi podařilo připravit a vyvěsit na nástěnku v kontaktním centru. Klienti si jej přečetli a na tento postup reagovali. Jeden klient zahájil jednání se sociální pracovnicí o svém záměru najít si zaměstnání. Vytvoření letáku mi umožnilo zažít pocit, jak mohu pomoci alespoň někomu,“ popisuje Tereza.
Zaměstnankyně byly z aktivity nadšené, jelikož zastávaly názor, že nově získanou dovednost mohou maminky i děti využít i v budoucnu. S klientkami a dětmi jsme měly možnost se během této aktivity blíže seznámit, což nám zpříjemnilo spolupráci v dalších dnech
Další studentka Natálie Brychcyová se svou kolegyní uspořádala v zařízení sociálních služeb aktivitu pečení velikonočních perníčků pro matky s dětmi. „Zaměstnankyně byly z aktivity nadšené, jelikož zastávaly názor, že nově získanou dovednost mohou maminky i děti využít i v budoucnu. S klientkami a dětmi jsme měly možnost se během této aktivity blíže seznámit, což nám zpříjemnilo spolupráci v dalších dnech,“ doplňují studentky.
Dalším studentkám se například podařilo vytvořit postup pro přihlašování do e-mailu pro lidi se zdravotním postižením, speciální pexeso věnující se Velikonocům pro děti z nízkoprahového zařízení, schránku důvěry pro zaměstnankyně a zaměstnance úřadu či podniknout kroky k prezentaci instituce na sociálních sítích. Podobných miniprojektů vzniklo v letním semestru celkem čtrnáct.
Plnění zadaných úkolů umožňuje studujícím nahlížet na situace z různých úhlů pohledu a obohacovat jejich perspektivu prostřednictvím sdílení zkušeností s ostatními. Úkoly jsou zaměřeny na získání či rozvoj konkrétní schopnosti nebo dovednosti (například schopnost navazovat kontakt s klienty, schopnost týmové spolupráce či poskytování zpětné vazby, dovednost asertivního jednání, kreativního myšlení a dalších).
Leták se mi podařilo připravit a vyvěsit na nástěnku v kontaktním centru. Klienti si jej přečetli a na tento postup reagovali. Jeden klient zahájil jednání se sociální pracovnicí o svém záměru najít si zaměstnání.
Nebylo tomu jinak ani v letním semestru. Studenti se navíc setkávali s různými překážkami – vypořádání se s nimi bylo v semináři řešeno a vysvětlováno z pohledu uschopňování klientek a klientů a rozlišováním mezi nabízenou podporou a pomocí.
Budoucí sociální pracovníci a pracovnice by měli být všímaví – a kde jinde tuto všímavost a smysl pro komplexnost trénovat než v rámci odborné praxe. Právě využívané techniky učení v seminářích pomáhají studujícím se lépe připravit na výzvy a rádoby maličkosti, se kterými se budou v praxi setkávat.